درخواست عفو بین الملل از رهبر ایران برای توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم

0
161

دبيرکل سازمان عفو بين الملل  و دو مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد از مقام های بلندپايه جمهوری اسلامی خواسته اند تا اجرای حکم اعدام سامان نسيم، زندانی کرد که در هنگام دستگيری کمتر از ۱۸ سال داشت، را متوقف کنند.

سليل شيتی، دبير کل عفو بين‌الملل، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه  در يک پيام ويدئويی خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با بيان اين که اعدام کسی که در زمان ارتکاب جرم نوجوانی زير ۱۸ ساله بوده خلاف همه پيمان‌های بين‌المللی است که ايران نيز آنها را امضا کرده است، از وی خواست تا از اعدام سامان نسيم جلوگيری کند.

فعالان حقوق بشر می گويند، قرار است حکم اعدام سامان نسيم، ۲۲ ساله که هنگام بازداشت تنها ۱۷ سال داشت روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه به اجرا گذاشته شود. اين فعالان می گويند، سامان نسيم همراه با چهار زندانی ديگر برای اجرای حکم به يک نقطه نامعلوم منتقل شده اند.

در پيام سليل شيتی درباره سامان نسيم آمده است: «او يک مرد جوان است که قرار است فردا، پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه، در ايران اعدام شود. سازمان عفو بين الملل با مجازات اعدام در هر شرايطی مخالف است.»

وی اضافه کرده است:« شما نبايد و نمی توانيد فردی را اعدام کنيد که به هنگام بازداشت نوجوانی بيش نبوده است. اعدام چنين فردی برخلاف قوانين بين المللی است که ايران نيز آنها را امضا کرده است.»

دبير کل عفو بين الملل در ادامه پيام خود آورده است «از شما می‌خواهم که دلسوزی کنيد و به جهان نشان دهيد که شما يک حکم غيرعادلانه را اجرا نمی‌کنيد، زندگی سامان نسيم در دستان شماست.»