درخواست سه‌ سناتور آمریکایی از ترامپ: تمامی معافیت‌ مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی لغو شود

0
172

تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز سه سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به پرزیدنت دونالد ترامپ درخواست کردند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های انبار غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی، ایالات متحده واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در قالب برجام را لغو کند.

این نامه روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه امضا و ارسال شده است و نسخه‌ای از آن در وبسایت سناتور روبیو منتشر شده است. در این نامه این سناتورها خواسته‌اند با توجه به نقض فنی برجام از سوی جمهوری اسلامی، فشارها علیه جمهوری اسلامی افزایش یابد.

مارکو روبیو از ایالت فلوریدا، تد کروز از ایالت تگزاس و تام کاتن از ایالت آرکانزاس، هر سه از حزب جمهوریخواه هستند و از سال ۱۳۹۴ که توافق هسته‌ای موسوم به برجام امضا شد، با آن مخالف بودند. این سناتورها پیشتر هم درخواست کرده‌ بودند خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام به طور کامل اجرا شود.

اشاره این سناتورها به معافیت‌هایی است که دولت پرزیدنت ترامپ پس از خروج از توافق اتمی موسوم به برجام، به جمهوری اسلامی اعطا کرد.

این معافیت‌ها به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با جمهوری اسلامی ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی در یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.