درخواست برای ادامه حمایت احزاب کانادا از حقوق بشر در ایران

0
164

تعدادی از شهروندان ایرانی-کانادایی و ایرانیان مقیم کانادا در نامه‌ای به رهبران سه حزب بزرگ این کشور از آن‌ها خواستند تا در صورت به دست آمدن هر نتیجه‌ای در انتخابات پیش روی مجلس فدرال این کشور، کانادا به حمایت از حقوق بشر در ایران ادامه دهد.

نسخه‌ای از این نامه که شنبه ۲۵ مهر منتشر شده و به امضای تعدادی از اساتید دانشگاه در کانادا و زندانیان سیاسی سابق در ایران رسیده، در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است.

عطا هودشتیان، استاد فلسفه و علوم سیاسی در موسسه مدیریت کانادا، فرخ زندی، استاد اقتصاد در مدرسه تجارت شولیک وابسته به دانشگاه یورک، کوین راد، استاد دانشگاه و مشاور ارشد پلی کلینیک تورنتو، کاوه شهروز، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و وکیل دادگاه ایران تریبونال و محسن قفقازی، استاد مهندسی عمران دانشگاه تورنتو، از امضاکنندگان این نامه هستند.

امضاکنندگان این نامه از با اشاره به کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی در زندان اوین و زندانی بودن دو ایرانی مقیم کانادا در ایران، از رهبران احزاب بزرگ کانادا خواسته‌اند تا در صورت نخست وزیری، این موارد را پیگیری کنند. 

استیون هارپر، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر کنونی، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال و توماس مولکر، رهبر حزب دموکراسی نو، مخاطبان این نامه هستند.

انتخابات سراسری مجلس فدرال کانادا دوشنبه ۲۷ مهر برگزار خواهد شد و رهبر حزب پیروز در انتخابات، نخست‌وزیر آینده این کشور خواهد بود.

در متن نامه از این افراد خواسته شده تا در صورت نخست‌وزیر شدن، دنبال «دادخواهی از خون به ناحق ریخته‌شده زهرا کاظمی» باشند، «هر گونه همکاری با تلویزیون انگلیسی زبان رژیم جمهوری اسلامی ایران (پرس تی‌وی) که در اقدامی چندش‌آور اعترافات زندانیان سیاسی را پخش می‌کند»، ممنوع کنند و وضعیت مصطفی عزیزی و سعید ملک‌پور، دو تبعه ایرانی مقیم کانادا که هم‌اکنون در ایران زندانی هستند، به فراموشی نسپارند.

زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی بود که «به گفته نمایندگان مجلس ششم»، در زندان اوین توسط سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران کشته شد.

پرس تی‌وی، تلویزیون ماهواره‌ای و انگلیسی زبان جمهوری اسلامی نیز به دلیل پخش اعترافات تعدادی از زندانیان سیاسی در ایران، از سوی اتحادیه اروپا در لیست ناقضان حقوق بشر قرار گرفته و تحریم شده بود.

به گزارش رادیوفردا؛ آقایان عزیزی و ملک‌پور نیز مدتی است که به اتهامات مختلف در ایران زندانی هستند.

روابط ایران و کانادا پس از کشته شدن خانم کاظمی تاکنون، بسیار متشنج بوده و دولت‌های مختلف این کشور، مواضعی سرسختانه علیه جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه حقوق بشر داشته‌اند.

وزارت امور خارجه کانادا در ‌‌نهایت در شهریور ۱۳۹۱ سفارت این کشور در تهران را تعطیل کرد و با توصیف کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در اوتاوا به عنوان «عناصر نامطلوب» به آن‌ها پنج روز فرصت داد تا کانادا را ترک کنند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نیز با رد اتهامات کانادا، این کشور را به نقض حقوق بشر و به خصوص حقوق بومیان این کشور متهم می‌کند.

در نامه اخیر ایرانی‌تبارهای کانادایی و ایرانیان مقیم این کشور، با تمجید از «ارزش‌ها و اصول» کانادا، از نخست‌وزیر آینده این کشور خواسته شده تا «به صورت قاطع و مصرانه پیگیر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران» باشد.

کانادا در شمال آمریکا بیش از ۳۵ میلیون جمعیت دارد و از مرفه‌ترین و آزاد‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید.

شهرهایی مانند تورنتو و مونترئال که از بزرگ‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شوند، معمولاً توسط نهادهای بین‌المللی و رسانه‌ها به عنوان برخی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی معرفی می‌شوند.

در سال‌های اخیر ده‌ها هزار ایرانی به کانادا مهاجرت کرده‌اند و این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین اهداف مهاجرتی ایرانیان تبدیل کرده‌اند.