درخواست آزادی جیسون رضائیان در صدمین روز بازداشت در ایران

0
158

با سپری شدن ۱۰۰ روز از بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار روزنامه واشنگتن پست در تهران، خانواده وی بازداشت او را غیرقانونی توصیف کرده و از مقامات ایران خواستند هر چه زودتر او را آزاد کنند. در همین حال یک مقام قضایی ایران اتهام وی را فعالیتی فراتر از روزنامه‌نگاری توصیف کرده است.

علی رضائیان برادر جیسون، و ماری بِرِم رضائیان مادر او، در نامه سرگشاده‌ای به مقامات ایرانی، خواستار آزادی فوری او شده و نوشتند «در حبس نگاه داشتن جیسون بدون این که بگویند به چه جرمی متهم شده، مسخره است.»

در این نامه همچنین آمده است «جیسون را به مدت ۱۰۰ روز در زندان نگه داشتند، تا با بازجویی‌های مداوم سعی کنند هرگونه مطلبی علیه وی، برای توجیه این بازداشت طولانی بیابند. اگر مدرکی علیه او دارند چرا تاکنون از آن حرفی نزدند؟ چرا اتهامش را اعلام نمی‌کنند تا بتواند وکیل اختیار کند و از خود دفاع کند؟»

برادر و مادر خبرنگار دربند روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در ایران، در بخش دیگری از نامه خود نوشتند «پس از گذشت ۱۰۰ روز، بهتر است مقامات ایران به بی‌گناهی جیسون اعتراف کنند و او را آزاد کنند. البته امیدواریم که طولانی شدن مدت حبس او موجب شود مقامات عالیرتبه ایران به بیهوده بودن نگهداری او در زندان، بدون علنی کردن اتهماتش، پی ببرند.»

به گزارش صدای آمریکا؛ سردبیر اخبار خارجی روزنامه واشنگتن پست نیز در همین زمینه گفته است حبس جیسون کاملا غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر است. وی باید آزاد شود وبه خانواده خود بپیوندد.»

با این حال محمدجواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران روز گذشته در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، جیسون را متهم به درگیر بودن در فعالیت‌هایی کرد که بنا به تعریف مسوولین امنیتی ایران فراتر از  کار روزنامه‌نگاری بوده است، و در ادامه افزود «بازداشت وی در چارچوب قانون است و با حکم قاضی صورت گرفته است. او صرفاً بنا به برخی ادعاها بازداشت نشده است، بلکه اتهاماتی به وی نسبت داده شده که قابل دادرسی است.»

در اواخر مرداد ماه امسال، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ایران، در مورد پرونده آقای رضائیان گفته بود که این پرونده امنیتی است.

جیسون ۳۸ ساله به همراه همسرش یگانه صالحی، که برای روزنامه اماراتی «نشنال» کار می‌کرد، به همراه یک زوج عکاس-خبرنگار ایرانی-آمریکایی، در آخرین روز تیر ماه سال جاری بازداشت شدند. تاکنون همگی آنها به غیر از جیسون آزاد شده‌اند. به گفته روزنامه نشنال اجازه فعالیت خبری خانم صالحی توسط مقات ایران لغو شده است.

طبق قانون اساسی ایران، پس از بازداشت هر فردی، باید اتهام وی بلافاصله بصورت کتبی به او تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت، پرونده مقدماتی به مراجع قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.

ایران تابعیت آمریکایی و یا کشور دیگر شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد، و پرونده آنها را مانند شهروندان ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

بر پایه آخرین گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، دست کم ۳۵ روزنامه‌نگار در حال حاضر در کشور زندانی هستند.