دخل و خرج داعش

0
139

داعشی که روز دوشنبه توانست با تصرف رمادی- در ۱۲۶ کیلومتری بغداد- ارتش عراق را به سخره بگیرد، برای کسب درآمد تنها به منابع نفتی متکی نیست.

به گزارش  فرارو به نقل از نیویورک تایمز، علیرغم این انتظار که حملات هوایی و افت قیمت نفت، بخش مالی داعش را تضعیف خواهد کرد، درآمد و دارایی‌هایی این گروه بیش از آن حدی است که برای پوشش هزینه‌های جاری لازم است.

داعش بر اخاذی و مالیات متکی است
داعش روزانه بیش از یک میلیون دلار از طریق اخاذی و مالیات درآمد کسب می‌کند. حقوق نیروهای استخدامی دولت عراق تا ۵۰ درصد مالیات بسته شده و سال گذشته دست کم ۳۰۰ میلیون دلار به در آمدهای این گروه اضافه کرد؛ ممکن است مالیات بر قرارداد‌ها و درآمدهای شرکت‌ها تا ۲۰ درصد باشد. با توجه به اینکه دیگر جریان‌های درآمدی مانند بانک و نفت متوقف شده‌اند، داعش چنین نرخ مالیات را تا این اندازه بالا برده تا مالیات را به بخش بزرگتری از درآمد خود تبدیل کند.

درآمد داعش در زمان سقوط موصل در ژوئن سال ۲۰۱۴ معادل ۸۷۵ میلیون دلار بوده است. منابع اصلی درآمد داعش در سال گذشته میلادی ۶۰۰ میلیون دلار از طریق اخاذی و مالیات در عراق، ۵۰۰ می‌لوین دلار از طریق دستبرد به بانک‌های دولتی در عراق، ۱۰۰ میلیون دلار از طریق نفت و ۲۰ میلیون دلار از طریق باج آدم ربایی بوده است.

نفت منبع اصلی پول داعش نیست
زیرساخت‌های نفتی داعش، به خصوص پالایشگاه‌ها هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته‌اند. درآمد نفتی این گروه حدود دو میلیون دلار در هفته کاهش داشته اما داعش وابسته به درآمدهای نفتی نیست.

بخش عمده این محصول صرف سوخت مصرفی این گروه می‌شود. فروش نفت در گذشته نشان می‌دهد که داعش نفت را با توجه به نوسانات بازارهای محلی، با تخفیف بالای می‌فروخته- برای مثال نفتی که به کرکوک فروخته می‌شد، ارزان‌تر از نفت فروخته شده به موصل بود.

داعش روی مردم سرمایه گذاری می‌کند، نه زیرساخت‌ها
بیشترین هزینه مربوط به حقوق‌ها می‌شود که ماهانه بین ۳ تا ۱۰ میلیون دلار برآورد شده است. داعش همچنین روی نهادهای دولتی مانند کمیته‌ها، رسانه‌ها، دادگاه‌ها و تنظیم کنندگان بازار سرمایه گذاری می‌کند. این گروه از سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌ها اجتناب می‌کند چراکه به راحتی هدف حملات قرار می‌گیرند و قلمروی تحت اشغال این گروه ممکن است خیلی سریع تغییر کند.

داعش هزینه‌های خود را پائین نگه می‌دارد
این گروه با غارت تجهیزات نظامی، تصاحب زمین و زیرساخت‌ها و همچنین پرداخت حقوق نسبتا کم، هزینه‌های خود را در سطحی پائین نگه می‌دارد. داعش همچنین با تغییر عملیات‌ها و اهداف خود، میزان آسیب پذیری خود را کاهش می‌دهد. برای مثال شکست ماه گذشته این گروه در تکریت باعث نشد دست از حمله به دیگر مناطق سوریه و عراق بردارد و تا تصرف رمادی پیش رفت.