«دختر» ایرانی دو جایزه اصلی جشنواره گوا را گرفت

0
242

فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی جایزه طاووس طلایی بهترین فیلم جشنواره و طاووس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم گوا- هند را دریافت کرد.

 فرهاد اصلانی و رضا میر کریمی در این رویداد حضور داشتند و جوایز خود را دریافت کردند.

گفته می‌شود «گوا» از قدیمی‌ترین جشنواره‌های آسیا است که در جدول رنکینگ فیاپ در گروه جشنواره‌های الف قرار می گیرد.

میر کریمی در سال ۲۰۰۱ نیز با فیلم «زیر نور ماه» جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره را گرفته بود.

چهل وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم «گوا» در هند امسال میزبان طیف گسترده‌ای از محصولات سینمای ایران بود و علاوه بر فیلم «دختر» که تنها نماینده ایران در بخش مسابقه رسمی این رویداد سینمایی بود، ۱۹ فیلم دیگر ایرانی در بخش‌های دیگر این جشنواره به روی پرده  رفتند.

فیلم «دختر» در بخش اصلی این جشنواره با ۱۴ فیلم از کشورهایی چون  آمریکا، هند، روسیه، چک، کانادا، ترکیه و لهستان رقابت کرد.

آخرین ساخته میرکریمی که پخش بین‌المللی آن برعهده‌ی نسرین میرشب است، اولین نمایش خود را در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد و در ۷ بخش نامزد جایزه شد. این فیلم در اولین حضور بین‌المللی‌اش در مسکو جوایزی را از آن خود کرد.

«دختر» امسال یکی از نامزدهای بهترین فیلم بلند در جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک نیز بود و فرهاد اصلانی نامزد بازیگر مرد جایزه آسیا پاسفیک بود.

در سایر بخش‌های جشنواره فیلم «گوا» هند که با حضور پررنگ سینمای ایران همراه بود، فیلم‌های «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی، «سینما نیمکت» از محمد رحمانیان، «رفتن» به کارگردان نوید محمودی، «باران می‌بارید» از علی صفی خانی در بخش “سینمای جهان” این رویداد سینمایی به روی پرده رفتند.

فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۷ هست نیز در بخش “شاهکارها” نمایش داده شد، ضمن این که فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در بخش “جشنواره‌ها”، «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی در بخش “نمایش ویژه” و «بلوگا» از مهدی جعفری در بخش “جایزه گاندی” به روی پرده رفتند.

در بخش بزرگداشت جشنواره فیلم «گوا» هند که امسال به عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده ایرانی در سطح بین‌المللی اختصاص داده شد؛ فیلم‌های «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان و همچنین منتخبی از آثار کیارستمی شامل «طعم گیلاس»، «شیرین»، «باد ما را خواهد برد»، «زیر درختان زیتون»، «ده» و «مرا به خانه ببر» نمایش داده شد.

به گزارش ایسنا؛ چهل وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم «گوا» از تاریخ ۲۰ تا ۲۸ نوامبر (۳۰ آبان تا ۸ آذر) در کشور هند برگزار ‌شد.