«دختربچگی»، «سن لورن» و «تیمبوکتو» نامزدهای بهترین فیلم جوایز لومیر

0
189

اسامی نامزدهای جوایز فیلم‌های فرانسه زبان موسوم به جوایز لومیر اعلام شد. فیلم «تیمبوکتو» که در فهرست اولیه فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان اسکار حضور دارد، از جمله نامزدهای بهترین فیلم جوایز لومیر است.

 فیلم «سن لورن» به کارگردانی برتران بونه‌لو با چهار نامزدی در رشته بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه و بازیگر مرد نقش اصلی پیشتاز بیستمین دوره جوایز لومیر است که معتبرترین جایزه صنعت سینمای فرانسه و معادل گلدن‌گلوب در صنعت سینمای آمریکا به‌شمار  می‌آید. این جایزه آکادمی لومیر که نخستین بار در سال 1935 و به نام برادران لومیر از پیشگامان سینما اعطا شد و تا سال 1985 کمابیش وجود داشت و دوره جدید آن از سال 1996 تاکنون ادامه یافته است، به بهترین آثار سینمایی فرانسوی زبان از کشور فرانسه و خارج از آن تعلق می‌گیرد.

به گزارش آنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیمبوکتو» ساخته عبدالرحمان سیساکو که امسال برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و اکنون جزو فهرست اولیه نامزدهای اسکار غیر‌انگلیسی‌ زبان است، همراه با «سن لورن» ساخته برتران بونه‌لو فیلم دیگر حاضر در جشنواره کن 2014 که به‌عنوان نماینده کشور فرانسه به آکادمی اسکار معرفی شده و به زندگی ایو سن‌لورن طراح مد مشهور فرانسوی می‌پردازد و فیلم مطرح دیگر جشنواره کن، «دختربچگی» ( عنوان انگیسی Girlhood ، به فرانسه Bande de filles) به کارگردانی سلین سیاما در بخش بهترین فیلم جوایز لومیر حضور دارد.

این سه فیلم با «خانواده بلیه» ساخته اریک لارتیگو، «از نوع من نیست» به کارگردانی لوکاس بلوو و «سه قلب» اثر بنوآ ژاکه در بخش بهترین فیلم بیستمین دوره جشنواره لومیر رقابت می کنند. لوکاس بلوو، برتران بونه‌لو، بنوآ ژاکه، سلین سیاما و عبدالرحمان سیساکو همراه با سدریک کان کارگردان «حیات وحش» شش نامزد جایزه بهترین کارگردانی این دوره جوایز لومیر هستند.

فیلم‌نامه‌های «سن لورن»، «خانواده بلیه»، «ریاکار»، «خدایا مگر ما چه کرده‌ایم؟»، «فرانسوی» و «ستایش آن زن» نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه جوایز لومیر هستند. ژولیت بینوش بازیگر «سیلز ماریا»، امیل دوکوئن بازیگر «از نوع من نیست»، شارلوت گینزبورگ «سه قلب»، آدل هانل برای دو فیلم «عشق در اولین جدال» و «به‌نام دخترم»، ساندرین کیبرلین بازیگر «ستایش آن زن» و کارین ویار برای بازی در دو فیلم «خانواده بلیه» و «لولو، زنِ نوئه»  نامزدهای جایزه بهترین بازیگر زن و گیوم کانه برای دو فیلم «دفعه بعد قلب را هدف قرار می‌دهم» و «به‌نام دخترم» بازیگران زن نامزد جایزه لومیر هستند و  رومن دوری بازیگر «دوست دختر جدید»، ماتیو کاسوویتز برای «حیات وحش»، پی یر نینی برای ایفای نقش در فیلم «ایو سن لورن» (فیلم دیگری درباره زندگی این طراح مد فرانسوی به کارگردانی جلیل لاسپر) ، بنوآ پولوورد برای «سه قلب» و گاسپار اولیه بازیگر «سن لورن»  در رشته بهترین بازیگر مرد نامزد شده‌اند.

در رشته بهترین فیلم از خارج از کشور فرانسه «دو روز، یک شب» برادران داردن بلژیکی، «تب‌دارها» ساخته هشام عیوق از مراکش، «وهران» به کارگردانی لایز سالم از الجزایر، «مامان» به کارگردانی زاویر دولان از کانمادا و «بدو» به کارگردانی فیلیپ لاکوت از ساحل عاج با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مراسم بیستمین دوره اهدای جوایز لومیر در تاریخ 2 فوریه (13 بهمن) در سالن پی‌یر کاردن پاریس برگزار می‌شود.