دختران دستفروش «پسر» از آب درآمدند

0
205

مدیرعامل شهربان با اشاره به اینکه مقابله با باندهاى بساط‌گستر وارد مرحله پیچیدگى‌هاى خاص شده است، از شناسایى پسران دستفروشى خبر داد که با لباس دخترانه اقدام به دستفروشى مى‌کردند.

ابوالقاسم چیذرگفت: در مسیر تحقق نظم و انضباط شهری مسائل و نگرانی‌های گاه متفاوت از مسائل گذشته روبه‌رو هستیم که «نوع»، «حجم» و «گستره»، ناهنجاری های اجتماعی هرروز پیچیده‌تر و رو به فزونی است و روند صعودی این مقوله طی چند سال گذشته قابل کتمان نیست‌.

وی افزود: یکی از پیچیدگی‌های موجود در مسیر برقرارى نظم و انضباط شهرى، شگردهای غیر‌اخلاقی و نامتعارف باندهاى دستفروشی برای همراه کردن و فریب افکار عمومی و احساسات شهروندان است که در آخرین مورد آن چند پسر دستفروش، با ظاهر و پوشش دخترانه، اقدام به دستفروشی می‌کردند.

مدیرعامل شهربان با بیان اینکه آنها برای کسب درآمدهای کلان و میلیونی از هر حربه، تکنیک و شگرد غیراخلاقی استفاده می‌کنند، گفت: چندی پیش، معبربانان شهربان شهرداری تهران، در محدوده خیابان آزادی ــ رودکی به سه دختر دستفروش برخوردند که پشت چراغ قرمز مشغول دستفروشی بودند و سبب مزاحمت در رفت و آمد شهروندان و ایجاد ترافیک شده بودند که متأسفانه پس از پیگیری معبربانان مشخص شد این سه نوجوان، پسر هستند که با لباس دخترانه اقدام به دستفروشی می‌کنند.

چیذرى افزود: از زاویه دیگر اگر بخواهیم به این چالش نگاه کنیم، به همان میزان که ناهنجاری‌های اجتماعی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است باید برای مداخله به‌منظور تحقق نظم و انضباط شهری ذوالوجهین عمل کرد که در این راستا نیازمند تشریک مساعی نخبگان علمی و عملی حوزه اجتماعی هستیم.

139502311429145207735824

چیذری اضافه کرد: گسترش حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های بی‌رویه، ‌ناکافی بودن طرح‌ها و اقدامات دولتی و مشارکت محدود تشکل‌های غیردولتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین مولدهای ناهنجاریهای اجتماعی در کلان‌شهر تهران است که می‌طلبد همه نهادها و ارگانهای دخیل در حوزه اجتماعی هم در رویه‌ها و هم در محتوا با یکدیگر همراه و همقدم شوند.

به گزارش تسنیم؛ مدیرعامل شهربان خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای برای مقاصد اقتصادی غیرشرعی خود با تغییر ظاهر حاضر به فریب افکار عمومی و احساسات شهروندان می شوند قطعاً بیانگر نبود تعادل نسبی در زندگی اجتماعی ــ شهری و یا ناتوانی و کم‌توانی دولت‌ برای مهار افزایش ناهنجاریهای اجتماعی است و تنها راه غلبه بر این موانع، رویکرد به سیاست‌های مشارکت‌جویانه و تقسیم کار بین دولت و مدیریت شهری و مردم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد ناهنجار‌هاى اجتماعى و افزایش گروههای غیررسمی بساط‌گستر و دستفروش از یک مدل خاص تبعیت نمی‌کند بلکه عواملِ زمینه‌ساز، زنجیروار به هم متصل هستند و نگاه تک‌بعدی نتیجه‌ای نخواهد داشت، بنابراین اقدامات پیشگیرانه نیز باید زنجیروار و مرتبط با هم باشند و به نظر می‌رسد در این حوزه شهرداری تهران تنها مانده است و مابقیِ بازیگرانِ اصلی، منفعل شده‌اند.