دبیرکل ناتو: جمهوری اسلامی از تحریک و خشونت بپرهیزد

0
242

دبیرکل ناتو در نشست بروکسل گفت همه نگران آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی و حمایت این کشور از گروه‌های زیرزمینی تروریستی هستند. او به این سوال جواب نداد که آیا در صورت حمله جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا، ناتو درگیر قضیه خواهد شد یا نه.

دوشنبه ششم ژانویه، نمایندگان ۲۹ عضو پیمان آتلانتیک شمالی، نشستی فوق‌العاده در بروکسل برگزار کردند؛ نشستی برای بررسی وضعیت نیروهای مستقر در عراق و شرایط این کشور پس از حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی.

دبیر کل ناتو پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن دعوت جمهوری اسلامی و آمریکا به خویشتنداری، از نگرانی کلیه متحدان نسبت به آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی و پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی خاورمیانه یاد کرد و افزود: «همه اعضا بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد.» او از جمهوری اسلامی خواست از تحریک و خشونت بپرهیزد.

دبیرکل ناتو به این سوال پاسخ نداد که آیا در نشست فوق‌العاده، کسی به کشتن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی انتقاد کرد یا خیر. او گفت: «اقدام آمریکا به ائتلاف ضد داعش یا به ناتو مرتبط نیست.»

استولتن‌برگ در باره احتمال پشتیبانی ناتو از آمریکا در صورت حمله جمهوری اسلامی نیز اظهار نظری نکرد و توضیح داد: «هدف ما کاهش تنش است و صحبت کردن در باره این مسائل، برعکس به تقویت تشنج دامن می‌زند.»

مطابق ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی، همه کشورهای امضا کننده توافق کرده‌‌اند که حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را حمله به همه اعضا تلقی کنند و برای تضمین امنیت آن به پا خیزند.

به گزارش دویچه وله؛ تنش بین جمهوری اسلامی و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در فرودگاه بغداد به اوج رسیده است. جمهوری اسلامی تهدید کرده که انتقام سختی از واشنگتن می‌گیرد. هم‌زمان پارلمان عراق، قطعنامه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب کرده است. آمریکا که رهبری عملیات ضد داعش در عراق را بر عهده دارد، پنج هزار سرباز در عراق مستقر کرده است.