دبیرکل سازمان ملل: موشک‌ ساخت جمهوری اسلامی در لیبی پیدا شد

0
62

آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه 8 دسامبر 2020 از کشف 4 فروند موشک ضد تانک در لیبی خبر داد که ویژگیهای یکی از آنها با ویژگی‌های موشک دهلوی ساخت رژیم جمهوری اسلامی مطابقت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه در گزارشی به شورای امنیت ابلاغ کرد که نتایج تحلیل‌های انجام شده از سوی یک سازمان بین‌المللی درباره عکس‌های مربوط به 4 فروند موشک هدایت شونده ضد تانک در لیبی نشان می‌دهد که یکی از این موشک‌ها ویژگی‌هایی دارد که با ویژگی‌های موشک دهلوی ساخت رژیم جمهوری اسلامی مطابقت دارد».

آنتونیو گوتیرش دوشنبه در گزارش نیمه سالانه خود به شورای امنیت اما گفت که دبیرخانه کل سازمان ملل « نمی‌تواند از این‌که انتقال این موشک هدایت شونده ضد تانک به لیبی طی نقض تحریم‌های شورای امنیت که به موجب قطعنامه 2231 اعمال شده بر رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد، اطمینان حاصل کند».

شورای امنیت سازمان ملل که متشکل از 5 عضو دائم و 9 عضو غیر دائم است در سال 2007 صادرات اسلحه را از و به رژیم جمهوری اسلامی ممنوع کرد. اما به موجب توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان رژیم جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی به امضا رسیده و مفاد آن در یک قطعنامه شورای امنیت آمده این تحریم‌ها در اکتبر سال 2020 برداشته شد.

از طرفی اسرائیل که رژیم جمهوری اسلامی را به نقض تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده بر آن متهم می‌کند در ماه مه گذشته عکس‌های (گرفته شده در نوامبر 2019) که مربوط به موشک‌های هدایت شونده ضد تانک در لیبی است را به دبیرکل سازمان ملل ارائه داد. رژیم جمهوری اسلامی اما چند هفته پس از آن در نامه‌ای خطاب به گوتیرش اتهام‌های مطرح شده از سوی اسرائیل را «قاطعانه تکذیب کرد» و گفت این ادعاها«مطلقا بی اساس است».

در گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت همچنین آمده است که «با استناد به تحلیل دبیرخانه کل درباره عکس‌های فتوگرافیک ارائه شده، دبیرخانه به این نتیجه رسیده که یکی از 4 موشک‌ ضد تانک هدایت شونده با ویژگی‌های موشک دهلوی ساخت رژیم جمهوری اسلامی مطابقت دارد».

دبیرکل سازمان ملل سالانه دو گزارش را درباره میزان اجرایی شدن قطعنامه ویژه متعلق به توافق سال 2015 ارائه می‌دهد.

از سویی کشور لیبی نیز از سال 2011 تاکنون تحت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل به سر می‌برد و کارشناسان مستقل وابسته به سازمان ملل گزارشی مفصل را درباره اجرایی شدن این تدابیر بین‌المللی به شورای امنیت ارائه می‌دهند.

العربیه نوشت؛ آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بنا به تحلیل‌های انجام شده درباره عکس‌های تهیه شده به شورای امنیت گزارش داد که به نظر می‌رسد 476 هزار گلوله کالیبر 7.62 میلیمتری که از سوی نیروهای استرالیایی در ماه ژوئن 2019 در آب‌های بین‌المللی مقابل خلیج عمان کشف و ضبط شده، ساخت رژیم جمهوری اسلامی نیست.