دبيرکل ناتو: نیروهای دولتی سوريه از سلاح شيميايی استفاده کرده اند

0
155

آنرس فو راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ، ناتو ، روز دوشنبه دوم سپتامبر، گفته است که اسناد و شواهد موجود درباره حمله شيميايی در سوريه او را متقاعد کرده است که حکومت بشار اسد از اين سلاح استفاده کرده است.

به گزارش رادیو فردا از رويترز، دبيرکل ناتو تصريح کرده است که پاسخ قاطع ندادن به استفاده از سلاح شيميايی در سوريه پيام های «خطرناکی برای ديکتاتور ها» در جهان ارسال خواهد کرد.

آقای راسموسن با اين حال گفته است که ناتو برنامه ای فراتر از دفاع از اعضای خود در اين زمينه ندارد و اين برعهده تک تک کشورهای عضو ناتو است تا در خصوص پاسخگويی به اين اقدام حکومت سوريه راسا تصميم بگيرند.

دبيرکل ناتو که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، اضافه کرده است: براساس اطلاعاتی که در اختيار من قرار گرفته است من می توانم به شما بگويم نه تنها حمله شيميايی رخ داده است، بلکه متقادعد شدم که حکوکمت سوريه مسئول اين حمله است.

وی خواستار پاسخ قاطع جامعه بين المللی به اين اقدام شده تا مانع تکرار استفاده سلاح شيميايی در آينده شود.

براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد روز جمعه در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه اول سپتامبر گفته است که ايالات متحده اسناد و مدارکی در اختيار دارد که نشان می‌دهد از گاز «سارين» در سوريه استفاده شده است. وی اضافه کرده بود : اين اسناد و مدارک بر اساس نمونه‌های خون و موی قربانيان حمله شيميايی در سوريه است که توسط نخستين گروه های امدادی در اين منطقه جمع‌آوری شده است.

اين در حالی است که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه گفت که مسکو از شواهد ارائه شده توسط آمريکا مبنی بر استفاده رژيم بشار اسد از سلاح شيميايی برای حمله به حومه دمشق به هيچ وجه قانع نشده است.

حکومت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب می کند و می گوید مخالفان مسلح مسئول این حمله هستند.

این در حالی است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا گفته است که کشورش به استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه واکنش نشان خواهد داد.

آقای اوباما روز شنبه تاکید کرد که تصميم گرفته است تا آمريکا عليه حکومت سوريه دست به اقدام نظامی بزند، اما خواهان موافقت کنگره آمريکا با چنين اقدامی است.

رييس جمهوری آمريکا همچنین باردیگر تاکید کرده بود که اقدام نظامی آمريکا عليه سوريه به لحاظ زمانی محدود، ولی چنان قدرتمند خواهد بود که مانع استفاده مجدد از سلاح شيميايی شود.

نا آرامی ها در سوريه از بيش دو سال پيش اغاز شد. ابتدا اعتراضات به صورت مسالمت آميز بود. اما سرکوب اين اعتراضات در نهايت به جنگ داخلی در سوريه منجر شد.

به گزارش سازمان ملل متحد تاکنون در جريان ناآرامی در سوريه بيش از صد هزار نفر کشته شده اند و بيش از هفت ميليون نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.