دانمارک جمهوری اسلامی را به ‘تلاش برای ترور’ در خاک این کشور متهم کرد

0
275

دانمارک ایران را به تلاش برای سوء قصد به جان یک فرد در خاک این کشور متهم کرده و گفته است که این اقدام به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که هدف این طرح، ترور یک فعال عرب ایرانی به نام حبیب جبر بوده که در دانمارک زندگی می‌کند.

به گفته فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک، این فرد رهبر شاخه دانمارک جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز بوده است.

نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد. در آن حمله ۲۴ نفر کشته شدند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ادعای مقام‌های اطلاعاتی دانمارک را رد کرده و این اتهامات را “توطئه‌ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش” جمهوری اسلامی با اروپا توصیف کرده است.

اقای اندرسون در یک نشست خبری گفت “ما با طرح سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای انجام حمله در خاک دانمارک روبرو هستیم.”

مقامات امنیتی دانمارک می‌گویند در حال حاضر سه نفر تحت حفاظت و حمایت پلیس دانمارک هستند.

به گفته سرویس اطلاعاتی دانمارک یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار ۹ روز پیش در ارتباط با این پرونده بازداشت شده است. این فرد دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده است.

پلیس نروژ هم تایید کرده است که در این پرونده با دانمارک همکاری می‌کند.

وزارت خارجه دانمارک سفیر جمهوری اسلامی در کپنهاگ را احضار کرده و دولت دانمارک گفته است که درباره این موضوع و اقدامات احتمالی بیشتر با دولت‌های اروپایی مشورت می‌کند.

گفته می‌شود این پرونده با عملیات گسترده پلیس دانمارک در ماه سپتامبر ارتباط دارد. در آن عملیات پلیس تعدادی از جاده‌ها را بست و برنامه حرکت قطارها و قایق‌ها در نقاط مختلف این کشور لغو شد.
اتهام تازه دولت دانمارک علیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح شده که پیش از این هم دولت فرانسه سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس متهم کرده بود.

در آن پرونده یک دیپلمات جمهوری اسلامی مقیم اتریش، در آلمان دستگیر و بعد از مدتی برای تحقیقات بیشتر به بلژیک مسترد شد.

به گزارش بی بی سی؛ مقام‌های جمهوری اسلامی بارها دست داشتن در طرح ادعایی فرانسه را رد کرده‌ و این نقشه را به اعضای سازمان مجاهدین خلق برای بدنام کردن جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.