دانشمندان کشف و ثبت “موج گرانشی” را اعلام کردند

0
185

دانشمندان پس از صد سال تلاش سرانجام توانستند “امواج گرانشی” را کشف کنند. حق با آلبرت انشتین بود و درستی تئوری نسبیت او ثابت شد. حال علم بهتر می‌تواند چگونگی “انفجار بزرگ” و پیدایش جهان را توضیح دهد.

صد سال بعد از آن‌که آلبرت انشتین، فیزیک‌دان مشهور آلمانی، در “نظریه نسبیت” تئوری وجود “موج‌های گرانشی” را پیش‌بینی کرد، فیزیکدانان ثابت کردند که حق با او بوده و کشف دقیق موج‌های گرانشی را اعلام کردند.

به گزارش روزنامه انگلیسی “گاردین” دیوید رایتز، معاون “رصدخانه امواج گرانشی تداخل لیزری” که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های پژوهش‌های علم فیزیک است، در کنفرانسی مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت: «امواج گرانشی را کشف کردیم. بالاخره وجود این امواج را اثبات کردیم.»

دانشمندان بیش از ۵۰ سال است که با انجام آزمایش‌های مختلف به‌دنبال اثبات یا رد “موج‌های گرانشی” بودند و ۲۵ سال است که به‌طور متمرکز با تجهیزات پیشرفته و ویژه درحال انجام آزمایش‌های علمی متمرکز برای پاسخ به این سوال مهم بودند.

این کشف درهای تازه‌ای را در بحث چگونگی پیدایش زمین و اخترشناسی باز خواهد کرد.

امواج گرانشی چین‌های ریزی در گستره‌ی هستی‌ هستند که همچون امواجی که اقیانوس‌ها را درمی‌نوردند، این امواج هم انرژی را در کهکشان جابه‌جا می‌کنند. دانشمندان می‌گویند این امواج از ۳۸۰ هزارسال بعد از “انفجار بزرگ” در پس‌زمینه گیتی وجود داشتند.

پرفسور آلبرتو وکیو، یکی از محققان ارشد این پروژه‌، با تاکید بر این‌که این یافته “تحول بزرگی” در دانش کیهان‌شناسی و فیزیک نظری است، گفت: «کشف مهم فعلی سه نتیجه‌ی مهم دارد: برای اولین‌بار به شکل مستقیم امواج گرانشی را تشخیص دادیم. برای اولین‌بار سیاه‌چاله‌های دوتایی را که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر می‌چرخند را کاملا تشخیص دادیم و شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کردیم که پیش‌بینی انشتین درست بوده و این سیاه‌چاله‌ها همان چیزی است که انشتین احتمال داده بود.»

گزارش دویچه وله؛ با این کشف دانشمندان یک گام مهم دیگر در راستای کشف راز آفرینش برداشتند و حالا بهتر می‌توانند توضیح دهند که در “انفجار بزرگ” (بیگ‌بنگ) جهان چگونه شکل گرفت.