دانشمندان پادتنی تولید کردند که مانع از ورود کرونا به سلول‌ها می‌شود

0
173

دانشمندان موفق به تولید نوعی پادتن تک تیره (آنتی بادی مونوکلونال) شده‌اند که در بررسی‌های اولیه در آزمایشگاه مانع از ورود ویروس جدید کرونا به داخل سلول‌ها شده است.

از تولید این پادتن به عنوان گامی اولیه اما امیدوارکننده در راستای کشف درمان برای بیماری همه گیر «کووید ۱۹» یاد شده است. نتیجه تحقیق دانشمندان در مورد تولید این پادتن روز دوشنبه در مجله علمی نیچر (Nature) منتشر شد.

به گفته پژوهشگران این پادتن تک تیره ممکن است در آینده به تنهایی یا با ترکیب دارویی در جلوگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» و یا درمان آن موثر باشد. با این حال محققان دانشگاه اوترخت در هلند که این پادتن تک تیره را تولید کرده اند، می‌گویند که تحقیقات بیشتری برای تائید یافته آنها باید انجام شود.

پادتن تک تیره «۴۷ دی ۱۱» (47D11) به پروتئینی که بر روی سطح نوع جدید ویروس کرونا قرار دارد حمله می کند. این پروتئین که به ویروس جدید کرونا حالت تاجی شکل می دهد به ویروس امکان می دهد تا وارد سلول بدن انسان شود. در آزمایش هایی که دانشمندان دانشگاه اوترخت با استفاده از پادتن تک تیره «۴۷ دی ۱۱» انجام دادند نه تنها پروتئین موجود بر روی سطح ویروس جدید کرونا خنثی شد بلکه پروتئین ویروس سارس نیز از بین رفت.

به این ترتیب پادتن تک تیره «۴۷ دی ۱۱» ممکن است در آینده برای مقابله با دیگر انواع ویروس کرونا نیز موثر باشد.

پادتن های تک تیره (Monoclonal antibodies) پروتئین هایی هستند که در آزمایشگاه تولید می شوند. این پادتن ها مشابه پادتن هایی هستند که بدن انسان برای مقابله با باکتری و ویروس تولید می کند.