دانشجوی بهایی اخراج شده توسط جمهوری اسلامی، دومین زن تاریخ‌ساز فیزیک جهان شد

0
558

یک دانشجوی ایرانی بهایی که از دانشگاه ایران توسط دولت جمهوری اسلامی اخراج شده بود، دومین زن در تاریخ فیزک جهان شد که جایزه مکانیک سیالات به او تعلق گرفت.

«شبنم رعایایی اردکانی» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیزیک در دانشگاه هاروارد موفق به کسب جایزه مکانیک سیالات شد. خانم رعایایی دومین زن در تاریخ فیزیک محسوب می‌شود که این جایزه را بدست آورده است.

شبنم رعایایی که آیین بهایی دارد، پیش از این زمانی که در ایران حضور داشت، در مقطع لیسانس در دانشگاه شریف تحصیل می‌کرد اما جمهوری اسلامی او را به دلیل اعتقاداتش از ادامه تحصیل محروم کرد.

پس از آن خانم رعایایی به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه ام. آی.تی پذیرفته شد. او در ادامه مدرک دکتری خود را در دانشگاه هاروارد کسب کرد.

 براساس لایحه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۶ اسفند ۱۳۶۷ تصویب شده است، بهائیان حق ورود به دانشگاه را ندارند.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که حقوق شهروندی را برای بهائیان در ایران به رسمیت نمی شناسد و آن‌ها را تحت فشار و برخورد قرار داده است به طوری که این فشارها در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

در آخرین برخوردهای حکومت جمهوریاسلامی می توان به ادامه موج برخورد با بهائیان در ایران در مهر و آبان‌ امسال اشاره کرد.

چندی پیش دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تحت عنوان آزار و اذیت و بازداشت بهائیان در ایران نوشت که در ماه‌های اخیر بازداشت ایرانیان بهایی روند افزایشی داشت و تنها طی دو ماه بیش از ۲۰ تن از شهروندان بهایی را در شهرهای شیراز، اصفهان و کرج بازداشت کردند.

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا نیز اخیرا در قطعنامه جدیدی از سرکوب اقلیت بهایی توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در مهر ماه گذشته، هم حکومت جمهوری اسلامی را نمونه زیر پا گذاشتن حقوق اقلیت‌های مذهبی دانسته بود.