دانستنی‌هایی جالب از مارک ویلموتس مربی جدید تیم ملی ایران

0
235

مارک ویلموتس به نظر سرمربی جدید تیم‌ملی ایران است و به زودی کار خودش را با ملی‌پوشان آغاز خواهد کرد.

به نظر فرآیند انتخاب و امضای قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران به پایان رسیده و طبق اخبار منتشر شده او امروز وارد تهران شد تا کار خودش را با تیم ملی فوتبال کشورمان شروع کند.

ویلموتس که در مقطعی هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده داشت از سوی کارشناسان فوتبالی اروپا به عنوان یکی از خوش شانس ترین مربیان تاریخ بلژیک شناخته می شود. چراکه او نسل طلایی شیاطین سرخ اروپا را در اختیار داشت و به واسطه بازیکنان فوق العاده اش تیم ملی بلژیک را دوم دنیا تحویل داد و رفت.

این سرمربی اما با عملکردی پر فراز و نشیب همیشه هم مورد انتقاد قرار گرفته و هم ستایش شده. جدا از بحث های فنی مربوط به سال های حضور ویلموتس در بلژیک شاید دانستن درباره برخی از عادات و رفتارهای او خارج از عملکرد فنی برای خیلی ها جالب باشد.

مثلا اینکه سرمربی جدید تیم ملی ایران سال 2003 حتی ورود به دنیای سیاست را هم تجربه کرد. او سال 2003 زمانی که دوران بازیگری خودش با باشگاه شالکه به پایان رسیده بود تصمیم به حضور در دنیای پر رمز و راز سیاست گرفت. البته که هیچوقت در این مسیر موفق نبود! او  در انتخابات فدرال ۲۰۰۳ به‌عنوان نماینده حزب محافظه‌ کار و اصلاح‌ طلب فرانسوی‌ زبان، وارد مجلس سنا شد. ویلموتس معتقد بود فوتبال یکی از عواملی است که می‌ تواند موجب اتحاد فرانسوی‌ زبانان و هلندی‌ زبانان بلژیکی شود. ورود او به عرصه سیاست اما با موفقیت همراه نشد و دو سال بعد مربی بلژیکی مجبور به عذرخواهی شد.

در آن زمان یکی از دلایل خروج ویلموتس از مجلس سنا خانواده اش عنوان شده بود. چراکه طبق گفتنی ها به نظر سرمربی بلژیکی علاقه بسیار زیادی به همسر و فرزندان خودش دارد و کار کردن در کشورهای دیگر را سخت می پذیرد. او پیش از اینکه وارد عرصه مربیگری شود با دختر رئیس سابق باشگاه سن تروئیدن بلژیک ازدواج کرد. ویلموتس 5 سال در ترکیب سن تروئیدن حضور داشت و در نهایت حاصل ازدواج او با همسر بلژیکی اش سه فرزند به نام های لانا، مارتین و رنو بود. 

از دیگر ویژگی های می توان گفت جالب ویلموتس باید به این اشاره کرد که سرمربی بلژیکی برخلاف سرمربی قبلی تیم ملی با بازیکنانی که زیر نظرش کار می کنند سازگاری بیشتری دارد.

یعنی اگر در زمان حضور کارلوس کی روش بارها قهر بازیکنان و در نهایت خط کشیدن روی اسم آنها را دیدیم، بعید به نظر می رسد در دوران حضور ویلموتس چنین اتفاقی بیفتد. چراکه او بیشتر با شاگردانش از راه تعامل وارد می شود.

 برای مثال در جریان رقابت های یورو 2016 درست زمانی که نسل طلایی بلژیک زیر دست ویلموتس فعالیت می کردند او با موضوع سیگار کشیدن راج ناینگولان کاملا کنار آمد و حتی برای او اتاقی بالکن دار در هتل محل اقامت در نظر گرفت.

به گزارش خبرآنلاین؛ همین اتفاق باعث شده بود انتقادات از مربی وقت بلژیک زیاد شود و خیلی ها در کشور بلژیک اعتقاد داشتند همین تصمیمات ویلموتس باعث خارج شدن نسل طلایی تیم ملی کشور از مسیر شده بودند.