داعش ده‌ها هزار گذرنامه سفید ربوده است

0
166

یک روزنامه آلمانی از دست‌یابی “دولت اسلامی” به ده‌ها هزار گذرنامه واقعی خبر داد. این گذرنامه‌ها در بازار سیاه تا هزار و پانصد دلار به فروش می‌رسند. شماره تعدادی از این گذرنامه‌ها در اختیار مقامات آلمان قرار گرفته است.

شبه‌نظامیان شبکه تروریستی “دولت اسلامی” که در چند شهر سوریه، عراق و لیبی ادارات دولتی را تصرف کرده‌اند، به ده‌ها هزار گذرنامه ‌سفید و دستگاه‌های چاپ آنها دست یافته‌اند.

روزنامه آلمانی “بیلد ام زونتاگ” یکشنبه (۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر) با استناد به اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی کشورهای غربی در اختیار دارند، این خبر را منتشر کرده است. به گزارش این روزنامه، گذرنامه‌های به تاراج رفته در بازار سیاه هزار تا ۱۵۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

مقامات امنیتی اتحادیه اروپا نگران‌‌اند که “دولت اسلامی” با استفاده از پاسپورت‌ها اعضای خود را برای انجام حملات تروریستی راهی اروپا کند.

فابریس لجری، رئیس اداره حفاظت‌ از مرزهای اتحادیه اروپا (فرونتکس)، تصریح کرده است: «موج بزرگ انسانی از افرادی که اکنون بدون کنترل وارد اروپا می‌‌شوند، طبعا ریسکی امنیتی محسوب می‌شود. »

او تأکید کرده است که مأموران فرونتکس مدارک پناهجویان را به دقت کنترل می‌کنند و در عین‌ حال افزوده است: «با این حال اعتبار گذرنامه‌های پناهجویان از نظر ما بسیار محدود است.»

لجری در این مورد تصریح کرده است: «در کشوری درگیر جنگ داخلی مانند سوریه هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین دهد مدارکی که واقعی به نظر می‌رسد واقعأ توسط مقامات رسمی صادر شده‌اند یا در اختیار صاحب قانونی آن هستند.»

دست‌کم دو تن از مهاجمان حملات تروریستی پاریس اوایل ماه اکتبر با گذرنامه‌های سوری از مسیر یونان وارد اتحادیه اروپا شده بودند.

گذرنامه‌های آنها توسط تروریست‌های “دولت اسلامی” در شهر رقه ربوده شده بود.

پلیس اتریش نیز چندی پیش دو نفر را بازداشت کرد که آنها هم با گذرنامه‌های ربوده شده در رقه وارد اتحادیه اروپا شده بودند. این دو فرد مظنون در یک اردوگاه ‌پناهجویان در شهر زالستبورگ اتریش بازداشت شدند.

به گزارش دویچه وله؛ بر اساس گزارش روزنامه “بیلد ام زونتاگ” سازمان اطلاعات مخفی یک کشور خارجی که با مقامات آلمانی همکاری دارد فهرستی از شماره گذرنامه‌هایی که شبه‌نظامیان در رقه ربوده بوده‌اند در اختیار مقامات آلمانی گذاشته است.

این اطلاعات قرار است در حوزه شنگن ثبت شوند تا از ورود تروریست‌های احتمالی دیگر جلوگیری شود.