دادگاه نیویورک به مصادره ساختمان ۳۶ طبقه متعلق به جمهوری اسلامی رای داد

0
253

دادگاه فدرال نیویورک با تائید حکم دادگاه بدوی، حکم مصادره ساختمان ۳۶ طبقه ایران در قلب «منهتن» ایالت نیویورک را صادرکرد.

هیئت منصفه دادگاه نیویورک روز پنجشنبه/ ۲۹ ژوئن/ پس از شنیدن آخرین دفاعیات وکلای بنیاد علوی و وکلای مدافع دولت واشنگتن با اکثریت آرا اعلام کرد که بنیاد خیریه ایرانی – آمریکایی «علوی» تحریم‌های تصویب شده علیه ایران را نقض کرده و ادعانامهٔ دادستان درمورد مصادره ساختمان ۳۶ طبقه مربوط به این بنیاد را مورد تائید قرار می‌دهد.

به گزارش منابع خبری هیئت منصفه درمجموع به این نتیجه رسیده است که وکلای مدافع دولت آمریکا دردفاعیات خود «ثابت کرده‌اند» که بنیاد خیریه «علوی» نقش جمهوری اسلامی درکنترل آسمانخراش ۳۶ طبقه شماره ۶۵۰ درخیابان پنجم منهتن نیویورک را پنهان نگاه داشته است.

هیئت منصفه دادگاه می‌گوید: دولت آمریکا ثابت کرده است که بنیاد علوی ازاین ساختمان به عنوان کانون «پولشویی» و «نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی» استفاده کرده است.

دستیاردادستان فدرال درنیویورک گفته است: دولت آمریکا ثابت کرده است که جمهوری اسلامی مالک واقعی این ساختمان بوده و بنیاد علوی با پنهان نگاه داشتن تعلق مالکیت ساختمان به جمهوری اسلامی طی ۲۲ سال گذشته قوانین تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است.

دادستانی نیویورک، درآغازبه جریان افتادن پرونده بنیاد «علوی» اعلام داشته بود که این بنیاد و شرکتی به نام «آسا» دفاتربازرگانی سوری بانک ملی هستند ونزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمد‌های حاصل از آسمانخراش را به حساب بانک ملی (وابسته به دولت تهران) واریز کرده‌اند.

به گفته مقامات دادگستری نیوریورک این ساختمان درقلب منهتن ۵۰۰ میلیون دلارارزش دارد.

رویترز درگزارشی ارزش ساختمان مصادره شده را یک میلیارد دلاربراورد کرده است.

پیش از این، دراولین دورمحاکمات در سال ۲۰۱۳ میلادی، دادگاه بدوی نیویورک با پذیرش اتهامات ارائه شده ازسوی دولت واشنگتن علیه جمهوری اسلامی رای به مصادره این ساختمان داده بود.

به گفته مسئولین دفتر دادگاه نیویورک، این بزرگ‌ترین حکم مصادره اموال دریک دادگاه مدنی درتاریخ دستگاه قضایی فدرال آمریکا ست.

لازم به یاد آوری است که ساختمان شماره ۶۵۰ خیابان پنجم «منهتن» درسال ۱۹۷۸ میلادی به دستور پاشاه فقید ایران درنیویورک ساخته شد و تحت نظارت بنیاد «پهلوی» قرارگرفت.

طبق برنامه قرار بود درآمدهای حاصل از این ساختمان برای بسط و گسترش مطالعات ایرانی و اموردانشجویی اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ درجریان انقلاب اسلامی و پس از استقرار دولت موقت، نام «بنیاد پهلوی» به «بنیاد علوی» تغییرداده شد و مقامات جدید جمهوری اسلامی مقامات مسئول ساختمان و بیناد پهلوی را تغییردادند.