دادگاه لاهه در پرونده دعاوی ایران و آمریکا، به نفع ایران رای داد

0
167

 دادگاه لاهه در پرونده ایران با ایالات متحده آمریکا در مورد بیانیه الجزایر به نفع ایران رای داد و آمریکا را مقصر شناخت. براساس رای این دادگاه، آمریکا باید مبلغی حدود 842 هزار دلار به ایرن بپردازد.

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از روابط عمومی مرکز امور حقوقی بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری امروز شنبه خبر داد که هیئت عمومی دیوان داوری دعوای جمهوری اسلامی و ایالات متحده در لاهه پس از گذشت سی سال، واشنگتن را مسئول نقض تعهداتش در قبلا بیانیه الجزایر دانست.
براساس بیانیه عمومی الجزایر، آمریکا متعهد شده که همه دعاوی حقوقی اتباع و موسسات آمریکایی علیه ایران و موسسات دولتی در محاکم آمریکا را مختومه کند و همه احکام توقیف و احکام قضیی صادره را لغو، سایر دعاوی بر اساس چنین ادعاهایی را ممنوع و شرایط خاتمه دادن به چنین ادعاهایی را از طریق یک داوری لازم‌الاجرا فراهم کند.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا با توجه به یکی از شکایات ایران علیه آمریکا، این کشور به تعهدات خود عمل نکرده و بیانیه الجزایر را تقض کرده و باید خسارت وارده را به ایران بپردازد.
این خبرگزاری همچنین می‌نویسد: «هیات عمومی دیوان داوری دعاوی ایران – ایالات متحده در لاهه طبق این حکم 114 صفحه ای که در تاریخ 11 تیرماه 93 در دو پرونده الف 15(قسمت 4) و الف 24 صادر کرد، ایالات متحده آمریکا را مسوول نقض تعهدات آن کشور طبق بیانیه الجزایر شناخت و مبلغ 842 هزار و 468 دلار و 14 سنت به نفع ایران حکم داد.»
براساس خبر منتشر شده در خبرگزاری ایرنا «دیوان داوری همچنین آمریکا را به پرداخت بهره ساده پس از صدور حکم نسبت به مبلغ محکومٌ به مطابق نرخ بهره وام بانک های تراز اول آمریکا برای دوره ای که پرداخت مبلغ حکم صورت نگرفته به نفع ایران محکوم کرد.»
گفتنی است اسناد حل و فصل اختلافات ناشی از گروگانگیری و سایر دعاوی مطروحه در پیشگاه دیوان دعاوی ایران و ایالات متحده امریکاست.
روز 13 آبان 1358، جمعی از دانشجویان ، سفارت امریکا در تهران را تصرف کردند و 52 نفر از دیپلمات‌های امریکایی را گروگان گرفتند.
پس از آن با میانجیگری دولت الجزایر، زمینه مذاکره و توافق طرفین برای حل اختلافات فراهم شد و در زمان نخست وزیری محمدعلی رجایی مذاکراتی صورت گرفت که به صدور بیانیه های الجزایر در 29 دی 1359 انجامید.