دادگاه عالی اونتاریو: سپاه در «اقدامی تروریستی» هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرد

0
200

دادگاه عالی ایالت اونتاریوی کانادا سقوط پرواز بین‌المللی اوکراین بر پرواز تهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «اقدام تروریستی» خواند، و دولت جمهوری اسلامی را به پرداخت 107 میلیون دلار غرامت به تعدادی از خانواده‌های شهروندان ایرانی-کانادایی که عزیزان‌ خود را در این حادثه از دست دادند، محکوم کرد.

دوشنبه 3 ژانویه 2022، در آستانه دومین سالگرد این حادثه، قاضی ادوارد بلوبابای دادگاه عالی اونتاریو روز 31 دسامبر 2021 حکم داد که جمهوری اسلامی باید صد میلیون دلار به خانواده‌های شش قربانی این حادثه غرامت بدهد.

قاضی یک میلیون دلار دیگر هم برای از دست دادن «سرپرست، مراقب و همراه»، و شش میلیون دلار دیگر برای «تحمل درد و رنج» به اعضای خانواده قربانیان اختصاص داد.

مارک آرنولد، وکیل اعضای شش خانواده‌ای که از جمهوری اسلامی به دادگاه شکایت کرده بودند، گفت که آنها همسر، خواهر، برادر، فرزند، خواهرزاده‌ یا برادرزاده‌ خود را در حادثه سقوط پرواز 752 از دست دادند.

سپاه پاسداران این هواپیما را در 8 ژانویه 2020 با پرتاب دو موشک سرنگون کرد، و تمام 176 سرنشین آن، از جمله 55 کانادایی و 35 ساکن دائمی، را به قتل رساند.

آرنولد گفته است که تیمش به دنبال «توقیف دارایی‌های جمهوری اسلامی» در کانادا و خارج از کشور است. به گفته وی، جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر نفتکش دارد، و تیم او می‌خواهد هر آنچه را که می‌تواند، برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان ضبط کند.

العربیه به نقل از سی.بی.سی نوشت، حکم دادگاه عالی ایالت اونتاریو اولین حکم قضایی در کاناداست که جمهوری اسلامی را مجبور می‌کند به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از دست دادند، غرامت پرداخت کند.

دولت کانادا و چهار کشور دیگری که شهروندان خود را در پرواز 752 از دست دادند، به دنبال این هستند تا جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان وادار کنند. آنها تا 5 ژانویه به ایران فرصت داده‌اند تا موضع نهایی خود را در این باره اعلام کند.

انجمنی که اعضای خانواده قربانیان در کانادا را نمایندگی می‌کند، از دولت این کشور خواسته پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه دهد.