دادگاه بدوی کابل احکام 19 پلیس متهم در پرونده قتل فرخنده را اعلام کرد

0
192

دادگاه ابتدایی (بدوی) کابل امروز 19 ماه مه فیصله‌اش را در مورد 19 تن از افراد پلیس که در پروندۀ قتل و آتش‌زدن فرخنده متهم بودند اعلام کرد.

بر اساس حکم دادگاه 11نفر از مسئولان پلیس به یک سال زندان محکوم شدند و بقیه تبرئه و آزاد شدند.

صفی‌الله مجددی، رئیس دادگاه ابتدایی (بدوی) حوزۀ سوم کابل در جریان اعلام نتیجۀ فیصلۀ قضایی علیه این متهمان گفت که هیئت قضایی در کارکردش در این پرونده شایستگی و برازند‌گی نشان داد و مهلتی را که 30 روز در نظر گرفته شده بود، چند روز پیش از پایان مهلت آن حکم خود را صادر کرد.

بر اساس اعلام فیصلۀ دادگاه ابتدایی در نشست علنی امروز، 11 تن از مسئولان حوزۀ دوم امنیتی شهر کابل به خاطر غفلت در انجام وظیفه‌ به یک سال زندان محکوم گردیدند.

همچنین 8 تن دیگراز افراد پلیس که در این قضیه متهم بودند به دلیل این‌که مدرکی برای ثبوت جرم‌ آنها موجود نبوده، از طرف دادگاه بی‌ گناه شناخته شده و آزاد شدند.

رییس دادگاه ابتدایی کابل تاکید کرد که این حکم قطعی نیست و هردوطرف دعوا می‌توانند در مرحلۀ بعدی در مورد فیصله حق اعتراض‌ دارند.

او همچنین یادآور شد که هرکسی می‌خواهد در مورد صدور حکم دادگاه نظری داشته باشد باید با درنظرداشت احکام قانون و استقلالیت قوۀ قضائیه اظهار نظر کند.

محاکمۀ 49 نفر از افراد متهم در پیوند به قتل فرخنده پس از پایان بررسی‌های دادستانی در دادگاه ابتدایی کابل حدود سه‌هفته‌پیش آغاز شد و امروز این دادگاه آخرین فیصله‌اش را اعلام کرد.

پیش از این نیز دادگاه در مورد 31 تن از افراد متهم غیر نظامی فیصله کرد که بر اساس آن، چهارتن به اعدام و هشت نفر به 16 سال حبس محکوم شدند و 18 نفر دیگر به دلیل نبود مدرک جرمی علیه‌شان آزاد گردیدند.

فرخنده دختر 27 ساله‌ای بود که دو روز مانده به نوروز امسال در زیارتگاه شاه دوشمشیره از سوی مردان خشمگین با این ادعا که او نسخه ای از قرآن کریم را سوزانده، به ضرب مشت، لگد، سنگ و چوب کشته و جسدش به آتش کشیده شد.

قتل فرخنده خشم مردم و سازمان‌های مدافع حقوق بشری از سراسر جهان را به همراه داشت و باعث اعتراض‌های گسترده نسبت به بدرفتاری با زنان در افغانستان شد.

به گزارش العربیه؛ این موضوع از همان آغاز در میان مردم، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و محافل گوناگون در داخل و خارج افغانستان بازتاب گسترده‌ای داشت.

پیکر فرخنده برای اولین در تاریخ یک کشور اسلامی به عنوان اعتراض، توسط زنان تشییع و تدفین شد.