دادگاه آمریکایی جمهوری اسلامی را به پرداخت ۶ میلیارد دلار غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر محکوم کرد

0
225

یک دادگاه ایالات متحده بعد از ماهها بررسی، جمهوری اسلامی را به خاطر «نقش داشتن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱»، به پرداخت شش میلیارد دلار غرامت به بازماندگان این حملات محکوم کرد.

جرج دانیلز قاضی دادگاه بخش یک منطقه جنوبی نیویورک این حکم را در پی شکایت حدود هزار نفر از بازماندگان کشته شدگان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ صادر کرد.

شکایت کنندگان ۱۴ سال پیش از رژیم جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی شکایت کرده بودند و این دادگاه حکم داد که جمهوری اسلامی باید به این قربانیان شش میلیارد دلار غرامت بپردازد.

جمهوری اسلامی پیشتر هرگونه نقش در حملات ۱۱ سپتامبر را رد کرده بود و در جلسات دادگاه حاضر نشد و این رای به طور غیابی صادر شد. رژیم جمهوری اسلامی حق فرجام خواهی از این حکم را دارد.

شاکیان این پرونده به دادگاه گفته بودند رژیم جمهوری اسلامی با حمایت از تروریسم و فراهم کردن امکانات برای اعضای شبکه القاعده در حملات ۱۱ سپتامبر سهم داشت و باید برای خسارت وارد شده، غرامت بدهد.

دادگاه نیویورک ادعای وکلای شاکیان درباره نقش مستقیم جمهوری اسلامی در فراهم کردن مقدمات حملات ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

با این حال، رویترز در گزارش خود نوشته است که حکم این دادگاه در نیویورک می تواند زمینه برای شکایت مشابه علیه عربستان سعودی را – که بخش قابل توجهی از مهاجمان آن حملات تروریستی از این کشور بودند – فراهم کند.

در شکایت این قربانیان که سال ۲۰۰۴ ثبت شد، ابتدا شکایت آنها علیه جمهوری اسلامی به دلیل قانون مصونیت حکومتی مصوب سال ۱۹۷۶ رد شده بود. اما در سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا با تصویب قانونی به نام «حق شکایت علیه حامیان تروریسم» مقدمات را برای این شاکیان فراهم کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ عربستان سعودی مخالف این قانون بود و حتی مدتی آمریکا را تهدید به خروج منابع مالی خود از این کشور کرد. عربستان سعودی نگران است که شکایت های مشابهی علیه این کشور مطرح شود.