خورشید‌گرفتگی کامل در راه است

0
142

متناسب با موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارید،‌ هفته آینده در ساعات اولیه ۱۸ و ۱۹ اسفند ممکن است بتوانید سایه سیاه ناشی از اولین خورشید‌گرفتگی کامل سال ۲۰۱۶ را مشاهده کنید.

متاسفانه اين خورشيد‌گرفتگي را از بيشتر نقاط جهان نمي‌توان مشاهده كرد، اما افرادي كه در كشورهايي مانند اندونزي، گينه نو، بورنئي يا در مناطق مياني اقيانوس آرام حضور دارند شانس آن را خواهند‌داشت تا اين رويداد كيهاني بي‌نظير را مشاهده كنند.

اين گرفت كمي پس از 6 عصر در اندونزي آغاز شده و با طي كردن مسيري به سوي شمال شرق طي سه ساعت از برونئي و پس از آن اقيانوس آرام نيز عبور خواهد‌كرد.

مسيري كه خورشيد‌گرفتگي طي خواهد كرد به مسير تماميت شهرت دارد و منطقه‌اي به طول 14162 كيلومتر و عرض 156 كيلومتر را پوشش خواهد‌داد. مناطقي كه در راستاي اين مسير قرار گرفته‌اند به مدت 1.5 تا 4 دقيقه تاريكي را تجربه خواهند كرد.

به گفته ناسا اگرچه تعداد محدودي از ساكنان زمين كه در مسير تماميت قرار گرفته‌اند مي‌توانند خورشيد‌گرفتگي كامل را ببينند، اما ميليون‌ها نفر ديگر در مناطق آسيا و اقيانوسه، هاوايي، گوآم و بخش‌هايي از آلاسكا مي‌توانند درجات مختلفي از اين گرفت را شاهد باشند. در عين حال به مدت يك ساعت پيش و پس از خورشيد‌گرفتگي كامل، خورشيد‌گرفتگي جزئي نيز در مسير تماميت قابل مشاهده خواهد‌بود.

همچنين ساكنان استرالياي شمالي، ساكنان مناطق شمالي خط مرزي كه در ميان پرث و راك‌همپتون وجود دارد، نهم مارس،‌19 اسفند، مي‌توانند شاهد خورشيد‌گرفتگي جزئي باشند.

 با اين وجود افرادي كه به هيچ‌وجه امكان مشاهده اين پديده كيهاني را ندارند، مي‌توانند آن را از طريق پخش مستقيم و آنلاين در وب‌سايت‌هايي مانند سايت لابراتوار ديناميك خورشيدي ناسا  يا ميكرونزيا دنبال كنند.

به گزارش همشهری به نقل ساينس الرت، خورشيد‌گرفتگي كامل بعدي 21 آگوست 2017 رخ خواهد داد و در سرتاسر آمريكاي شمالي قابل مشاهده خواهد‌بود.