خودکشی های فامیلی در میان الیگارش های روسیه، یا تسویه حساب‌های باند قدرت در روسیه؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

0
540

از پایان ژانویه 2022 میلادی تاکنون، شش تن از الیگارش های میلیادر روس ،نزدیک به باند ولادیمیر پوتین در روسیه، اسپانیا و بریتانیا ، برخی به همراه همسر و فرزندانشان ظاهراً خودکشی کرده اند. همه این خودکشی ها تصادفاً بعد از آغاز بحران میان روسیه و اوکراین رخ داده است.

  1. سرگئی پروتوسنیا، 55 ساله مدیر کل پیشین شرکت نووتک، مرد شماره دو گاز روسیه بعد از شرکت معروف گاز پروم روس.در تاریخ 19 آوریل در اسپانیا به همراه همسر و دختر هیجده ساله اش.
  2. ولادیسلاو آوایف، 51 ساله ،معاون پیشین بانک گاز پروم روسیه ، سومین بانک مهم روسیه وهمسر حامله اش یلنا و دختر سیزده ساله‌اش ماریا در 18 آوریل در روسیه .
  3. واسیلی ملنیکوف میلیاردر روس مالک شرکت مدیکال مداستروم، در 23 مارس 2022، به همراه همسر و دو فرزند چهار و ده ساله‌اش با ضربات چاقو به خودکشی ! رسیدند.
  4. میکائیل واتفورد 66 ساله ، میلیاردر روس که ثروت خود را از نفت و گاز بدست آورده بود، جسدش دار زده اش در گاراژ خانه‌اش در حومه لندن در ویلای لوکس خود پیدا شد.
  5. جسد الکساندر تیولیاکوف، 61 ساله ، کادر بلند پایه گازپروم،  در 25 فوریه 2022 ، یک روز پس از تجاوز روسیه به اوکراین  در یک اقامتگاه زمستانی در اطراف سن پترزبورگ کشف شد.
  6. جسد لئونید شولمن، شصت ساله، کادر بلند پایه شرکت گازپروم روسیه در پایان ماه ژانویه هنگام آغاز بحران میان روسیه و اوکراین به عنوان اولین الیگارشی  در وان حمام خانه‌اش پیدا شد و گفته شد که خودکشی کرده است.

نظریه‌های گوناگونی مطرح شده است. برخی می‌گویند تحریم های آمریکا و غرب باعث شده که این میلیاردر های روس که از نزدیکان ولادیمیر پوتین بودند ، خودکشی کنند.

در ماجرای این پرونده ها پلیس هیچ آثار خشونت و درگیری بدست نیاورده وحتی گفته شد که درهای ورودی مکان هایی که اجساد در آن‌ ها  بدست آمده از داخل قفل بوده اند.

در مورد الکساندر تیولیاکوف و لئونید شولمن ، حتی نامه‌هایی مبنی بر اقرار به خودکشی در کنار جسد آنان یافت شده است.

بررسی این قتل ها نشان می‌دهد که همه این اشخاص ارتباط نزدیکی با حکومت روسیه داشته اند. چهار تن از آنان در زمینه گاز در شرکت های نوواتک و گاز پروم متصدی مقام های بالا بوده اند.

ولادیسلاو آوایف، معاون پیشین سومین بانک مهم روسیه در پارلمان روسیه و دفتر رئیس جمهور فدراسیون روسیه کار می‌کرده است.

کسی باور نمی‌کند که این قتل های فجیع خودکشی باشد. آیا امکان دارد باند قدرت در روسیه مشغول پاکسازی عوامل مشکوک به نزدیکی با آمریکا و غرب می باشد؟.

در آغاز بحران میان روسیه و اوکراین در روسیه گفته شد که اکنون فرصت مناسبی دست داده تا روس هایی که وابسته یا طرفدار آمریکا و اروپا می‌باشند ،تصفیه و از سر راه برداشته شوند.

کسانی که این الیگارش ها را به همراه خانواده‌هایشان از بین می برند ، بی‌شک در پی به دست آوردن اموال آن‌ ها می‌باشند، و به این ترتیب دیگر وارثی از این الیگارش ها بجا نمی ماند.

29 آوریل 2022