خودروی شاسی بلند رانتی دولت و مجلس را به جان هم انداخت

0
80

چند روز پس از افشای دریافت خودروی شاسی‌بلند «خارج از نوبت» از سوی برخی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن و تجارت، حالا یک نماینده مجلس می‌گوید نهاد ریاست جمهوری و چندین وزارت‌خانه دولت ابراهیم رئیسی نیز از این رانت بهره برده‌اند.

احسان اردکانی، نماینده نیشابور در مجلس شنبه ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که تعدادی از دستگاه‌های دولتی بدون نوبت خودروی شاسی بلند دریافت کردند. او در این خصوص گفت : «اسناد و مدارکی به دست ما رسیده که حاکی از آن است که برخی از دستگاه‌های دولتی، خودروهای خارج از نوبت (شاسی بلند) و خودروهایی با حواله‌های ارزان قیمت دریافت کرده اند».

هفته گذشته و پیش از برگزاری جلسه مجلس برای استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، از واگذاری ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند از سوی یک خودروساز داخلی به برخی نمایندگان مجلس خبر داده و آن را در راستای منتفی شدن استیضاح این وزیر دانسته بود.

پس از چندین تکذیب اولیه، حسن درویشیان‌، نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد اصل موضوع تحویل بیش از یکصد خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از نمایندگان را تایید کرد اما همزمانی آن با موضوع استیضاح وزیر صمت را نادرست خواند.

وی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «با کارسازی یکی از مسؤلان وقت در مجلس نسبت به واگذاری بیش از یکصد خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از ایشان و براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده».

گویا صحبت‌های درویشیان‌ به مذاق نمایندگان خوش نیامده و افشای اسامی وزارت‌خانه‌هایی که خودروی رانتی دریافت کرده‌اند از سوی احسان اردکانی، دبیر کمیته تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، به نوعی در واکنش به اظهارات بازرس ابراهیم رئیسی است.

اردکانی با بیان اینکه مدارک واگذاری خودرو به دولتی‌ها را در اختیار دارد، گفت: «ما پیشنهاد داریم برای بررسی واگذاری خارج از نوبت خودرو در قوه مجریه، به نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها و مدیران دولتی و یا احتمالاً خانواده مدیران دولتی، کمیته‌ای تشکیل شود و در ادامه مجلس تصمیم خواهد گرفت با استفاده از کدام ابزار نظارتی با آن برخورد کند».

رادیوفرانسه نوشت؛ پس از افشاگری مجلس و دولت نسبت به یکدیگر درباره دریافت خودروی شاسی‌بلند بدون نوبت، رئیس دفتر بازرسی ابراهیم رئیسی اظهارات خود را «تحریف شده» دانست و گفت : « گفت وگوی اینجانب با ایرنا در خصوص واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس در دیگر رسانه‌ها تحریف شده و در انتشار آن در رسانه‌ها دقت نشده است».

درویشیان با انکار صحبت‌های چند روز پیش خود گفت: «صحبتی مبنی بر واگذاری خودرو به ۱۰۰ نماینده مجلس نداشتم».

جنجال بر سر واگذاری خودروهای شاسی‌بلند توسط مجلس و دولت در حالی صورت می‌گیرد که قیمت کارخانه‌ای این خودروها با قیمت بازار آزاد آن‌ها اختلاف فاحشی دارد، موضوعی که باعث می‌شود سود زیادی به جیب صاحبان آن‌ها برود. در این شرایط مردم عادی بایستی با دادن پیش پرداخت در اوضاع تورمی ایران، ماه‌ها در انتظار خرید خودرو و آن هم بسیار گران‌تر از قیمت جهانی آن باشند.