خودروهای بدون راننده به بازار خواهند آمد

0
168

اگرچه ایده خودرو بی نیاز از راننده مربوط به زمانی طولانی است اما اکنون این ایده بسیار به واقعیت نزدیک شده است وشرکت مرسدس بنز یکی از نمونه های اولیه اش را در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت ارائه کرده است. این خودرو مسافت صد کیلومتر را بخوبی و بدون دخالت راننده طی می کند.

شرکت نیسان نیز در این زمینه مشغول فعالیت است و گفته می شود خودروهای بدون راننده با قیمتی مقرون به صرفه تا سال ۲۰۲۰ میلادی وارد بازار خواهد شد.

کارلوس گوسن، مدیر عامل شرکت نیسان می گوید: «خودروهای بدون راننده نیاز به فن آوری های متعددی دارند که تعدادی از آنها هم اکنون آماده هستند و می توان آنها را در خودروهای لوکس تولید شده توسط شرکت «انفینیتی» که زیر مجموعه شرکت نیسان هست و یا خودروهای لوکس شرکت های رنو مشاهده کرد.

این محصولات بسیار زودتر از سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد. من فکر می کنم که سال ۲۰۲۰ تاریخ معقولی برای ورود این خودروها به بازار باشد. البته من فکر نمی کنم که ما تنها شرکتی باشیم که در سال ۲۰۲۰ اقدام به چنین کاری بکنیم.»

شما سوار ماشین می شوید و به اتومبیلتان می گویید که به کجا می خواهید بروید و سپس به تماشا می نشینید. این تجربه ای است شبیه به آنچه در فیلم های تخیلی دیده می شود. البته هم اکنون بسیاری از عناصر کلیدی در اتومبیل های بدون راننده در حال استفاده است. مثلا استفاده از سیستم های ماهواره در رانندگی بسیار عادی شده است.

به گزارش یورونیوز؛ بعضی از مدل های خودروها می توانند بدون دخالت راننده پارک کنند و یا سایر خودروها و عابران را تشخیص دهند. پیچیدگی کار در استفاده همزمان از تمام این امکانات در یک خودرو است آنهم در حالیکه همچنان امنیت و قابلیت اعتماد و مقرون به صرفه بودن خودورو حفظ شود.

ابرهارد کاوس، مدیر تیم سازنده خودروهای بدون راننده می گوید: «در نمونه اولیه، حسگرهای رادار در ضربه گیر خودرو قرار گرفته اند. دوربین ها نیز در پشت در و اطراف آینه ها جاسازی شده اند. ما متقاعد شده ایم که میزان خطای این تجهیزات بسیار کمتر از میزان خطای انسانی است.»

استفاده از خودروی بدون راننده باعث می شود که راننده آزادی داشته باشد تا کار دیگری انجام دهد. این کار باعث صرفه جویی در سوخت نیز می شود زیرا خودرو بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب می کند.

از ازدحام خودروها در بزرگراه ها جلوگیری می کند و از آنجا که بیشتر خودروها به دلیل خطای انسانی تصادف می کنند یک خودروی بدون راننده می تواند جان انسان ها را نیز حفظ کند.