خواهر زهرا محمدی: اتهامات بی اساس است؛ خواهرم مدرس زبان کردی است

0
245

خواهر زهرا محمدی که از دوم خرداد ۹۸ در بازداشت به سر می‌برد گفت که علیرغم تامین وثیقه درخواست شده، خواهر او همچنان با اتهامات سنگین و بلاتکلیف در زندان سنندج به سر می‌برد.

کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی گفت که اتهامات نسبت داده شده به خواهرش، بی اساس و بی‌پایه است و تنها فعالیت او تدریس زبان کردی در موسسه‌ای قانونی بوده است.

زهرا محمدی، عضو هیات مدیره و مدرس موسسه نوژین در سنندج است که روز پنجشنبه ۲ خرداد ماه ۹۸ به اتفاق «ریبوار و ادریس منبری» دو عضو موسسه فرهنگی نوژین بازداشت شد. این دو نفر با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما خانم محمدی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی گفت: «خواهر من در موسسه کردی نوژین که تقریبا هشت سال پیش در سنندج تاسیس شد تدریس می‌کرد و یکی دو سال اخیر هم عضو هیات مدیره شده بود. او هیچ فعالیتی نداشت که خلاف قوانین جمهوری اسلامی باشد و اتهاماتی که به او زده‌اند به هیچ عنوان ارتباطی با زهرا، کار، فعالیت ها و عقاید زهرا ندارد.»

زهرا محمدی به گفته خواهرش به «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با احزاب اپوزیسیون» متهم شده است. کانی محمدی گفت: «اتهاماتی که به زهرا وارد شده خیلی بی‌اساس و بی پایه است چون هیچ ربطی به فعالیت‌های زهرا ندارد فعالیت زهرا فقط تدریس ادبیات و زبان کردی است. اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون که زده‌اند. زهرا هشت سال است در انجمن نوژین کار می‌کند و این انجمن با کسب مجوز رسمی از نهادهای دولتی شهر سنندج و استان کردستان شروع به کار کرده و همه فعالیت‌های زهرا و همچنین انجمن با نظارت مستقیم اداره اطلاعات و ستاد خبری بوده. هدف زهرا فقط تقویت و ترویج ادبیات و زبان کردی است غیر از این هیچ هدف و فعالیت دیگری ندارد. حتی به خاطر اینکه جلوی فعالیت های شان را نگیرند که همیشه در این ۸ سال از سوی اطلاعات زیر نظر بودند از همه مربیانی که در انجمن برای تدریس زبان استخدام کردند تعهد گرفتند که با هیچ یک از احزاب سیاسی کرد همکاری و ارتباط نداشته و حتی طرفدار هم نباشند. مستندات و مدارک این تعهدات هم وجود دارد و اتهاماتی که به زهرا زده‌اند به هیچ عنوان برای زهرا و برای ما قابل قبول نیست. ما می‌دانیم که هدف زهرا از فعالیتش چه بوده به خاطر همین، خودش هم با همه فشارهای روحی روانی در این ۵ ماه و نیم هیچ یک از اتهامات را قبول نکرده است.»

زهرا محمدی در زندان سنندج زندانی است و خواهرش گفت: «دوم خرداد یکسری لباس شخصی ریختند خانه ما بدون اینکه مجوز ورود به خانه یا حکم جلب ارائه دهند یا بگویند که از کدام ارگان هستند. زهرا را بردند و بعد از هشت روز ما فهمیدیم که کسانی که زهرا را بازداشت کرده‌اند از اداره اطلاعات هستند. ۷۲ روز ما هیچ خبری از زهرا نداشتیم در بی خبری مطلق بودیم و نمی‌دانستیم که زنده است یا نه ولی بعد از ۷۲ روز بازجویی‌هایش تمام شد یعنی حدود یک ماه و نیم قبل و ملاقات دادند. همان زمان یعنی یک ماه و نیم پرونده زهرا را با یک اتهام به دادگاه انقلاب فرستادند اما پرونده‌اش برگشت به بازپرسی و بعد دو اتهام دیگر به او تفهیم کردند در صورتی که در این فاصله که پرونده اش به دادگاه انقلاب رفته بود و برگشت خورد هیچ تحقیق و بازجویی دیگری از زهرا نکرده بودند و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.»

کانی محمدی گفت:«نمی دانم واقعا چرا با ما و زهرا جنگ روانی راه انداخته اند. وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از ما خواستند. ما تهیه کردیم سریع و در اختیار دادگاه گذاشتیم به بهانه های مختلف بازپرس زهرا که وثیقه را تعیین کرده بود از پذیرفتن وثیقه سرباز می‌کرد و این بار وثیقه هفتصد میلیون تومانی از ما خواستند ما باز تهیه کردیم ولی باز هم زهرا را آزاد نکردند. دلیلش را نمی‌فهمیم که چرا ما را بازی می‌دهند و واقعا برای ما مبهم است. جواب درستی هم نمی‌دهند.»

او وضعیت خواهرش در زندان را نگران کننده خواند گفت: وضعیت زندان اصلا خوب نیست. «زهرا به خاطر بیماری که قبلا داشت وضعیت خوبی ندارد. او بیماری تنبلی روده دارد و قبل از بازداشت تحت مراقبت‌های پزشکی بود و دوره درمانی ویژه ای را شروع کرده بود که با پرهیز غذایی همراه بودو فقط می‌توانست مایعات و چیزی که پزشک تجویز کرده بود را بخورد ولی بعد از بازداشت پروسه درمانش به هم ریخت و حتی اجازه ندارد که داروهایش را داشته باشد. در این مدت بازداشت هم به علت استرس و فشار روحی و شکنجه‌های روحی و وضعیت نامناسب تغذیه زندان، دچار ورم معده شده درمانگاه زندان هم او را برده‌اند اما داروهایی که آنجا تجویز کرده‌اند حالش را بدتر می کند و نمی‌تواند مصرف کند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ وکلای زهرا محمدی به گفته خواهر او پرونده این فعال مدنی را مطالعه کرده اند. خانم محمدی گفت: «هر دو وکیل خواهرم به ما گفته‌اند که هیچ مدرکی در پرونده وجود ندارد که اتهامات را ثابت کند و ما امیدواریم در روز دادگاه چنانچه وکلای زهرا در دادگاه حضور داشته باشند زهرا تبرئه شود به شرطی که نخواهند مخفیانه زهرا را محاکمه کنند چون یکبار این اتفاق افتاد و زهرا را به دادگاه انقلاب برده بودند برای محاکمه بدون اینکه به خانواده خبر بدهند و بدون اینکه به وکلای زهرا خبر بدهند. خوشبختانه یکی از وکلا به صورت اتفاقی آنجا حضور داشت و جلوی این کار را گرفت. حالا هم امیدواریم زهرا را آزاد کنند ما وثیقه را تامین کرده‌ایم و امیدواریم دادگاه به زودی برگزار شود و زهرا از وضعیت بلاتکلیفی دربیاید.»