خواهران آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی، از شکایت قرارگاه ثارلله سپاه پاسداران تبرئه شدند

0
320

یک منبع آگاه گفت انسیه و هانیه دائمی، خواهران آتنا دائمی فعال مدنی و زندانی عقیدتی، از اتهام «اهانت به رهبر و توهین و ضرب و جرح عمدی» تبرئه و برای آنها قرار منع تعقیب صادر شده است. آنها با شکایت ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، متهم شده بودند که هنگام بازداشت آتنا دایمی در روز ششم آذر ماه ۱۳۹۵ با توهین به ماموران و مقاومت در مقاب آنها مانع اجرای حکم شده اند.

به گفته این منبع، طبق نامه‌ای که از سوی بازپرسی شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس روز ۲۷ بهمن ماه از طریق پست برای آنها ارسال شده است، آنها از این دو اتهام تبرئه و قرار منع تعقیب برایشان صادر شده‎است. این منبع گفت هیچگاه به انسیه و هانیه دائمی در روز جلسه بازپرسی اتهام «توهین به رهبری» تفهیم نشده اما در نامه رسیده با «قید اتهام توهین به رهبری» آمده است که آنها از این اتهام نیز تبرئه شده‎‎اند.

هانیه، انسیه و حسین فاتحی، همسر هانیه دائمی صبح هفتم دی ماه ۱۳۹۵ احضاریه ای دریافت کردند که طبق آن «جهت پاره ای از توضیحات» خود را به شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس در زندان اوین معرفی کنند. در این احضاریه ذکر شده بود به دلیل «گزارش ضابطین قضایی بر علیه شما» باید برای ارائه توضیحات به شعبه چهارم بروند.

جلسه بازپرسی آنها تقریبا یک ماه بعد در روز چهارم بهمن در شعبه چهارم دادسرای اوین با حضور وکیل آنها برگزار شد که در این جلسه برای حسین فاتحی قرار منع تعقیب صادر شد. انسیه و هانیه دائمی نیز با قرار کفالت تا زمان صدور حکم نهایی آزاد شدند.

این احضاریه یک ماه پس از بازداشت بدون اطلاع و ناگهانی آتنا دائمی در منزلش برای آنها ارسال شد. آتنا دائمی روز ششم آذر ماه ۱۳۹۵ پس از احضار تلفنی به زندان اوین و قبل از دریافت احضاریه کتبی با هجوم ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به منزلش بازداشت و برای گذراندن هفت سال حبس روانه زندان اوین شد. در آن روز دو خواهر و همسر خواهر آتنا نیز در منزل بوده اند. به دلیل آنکه این بازداشت بدون احضاریه کتبی و با هجوم به خانه صورت گرفته، آنها برای بردن آتنا مقاومت کرده‌اند که همین مقاومت پایه دو اتهام برای آنها شد.

یک منبع مطلع در گفتگویی در تاریخ چهارم دی ماه ۱۳۹۵ گفته بود، که اتهامات وارده نه تنها توسط خانواده دائمی رد شده بلکه آتنا دائمی بلافاصله پس از بازداشت به دلیل اقدامات غیرقانونی ماموران سپاه از آنان شکایت کرده ولی به شکایت این فعال مدنی زندانی رسیدگی نشده‎ است. «بازداشت بدون احضاریه کتبی و طی شدن روال قانونی، خودداری مأموران سپاه از نشان دادن حکم قضایی، اقدام مأموران و بازداشت دو روز زودتر از تاریخ درج شده در حکم و همچنین اعمال خشونت و توهین مأموران سپاه حین اجرای حکم» بخشی از اقدامات غیرقانونی مأموران سپاه است که آتنا دائمی نسبت به آن معترض بوده و شکایت کرده‎ است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛  آتنا دائمی نیز روز ۲۹ آذر ماه چند روز پس از انتقالش به زندان اوین، از زندان به شعبه چهارم دادسرای مقدس برده شد و در آنجا به پنج اتهام جدید که همگی از روز بازداشتش استخراج شده بود، متهم شد. اتهامات او «توهین به رهبری، توهین به مسئولان نظام، نشر اکاذیب، ممانعت از اجرای حکم و ضرب و شتم مامور در هنگام اجرای حکم» اعلام شد. او مجددا در روز ۲۸ دی ماه پس از دفاع وکیلش و شهادت شاهدان روز بازداشت، او از اتهام توهین به رهبری، توهین به مسئولان نظام، و ضرب و شتم ماموران و نشر اکاذیب تبرئه شد اما اتهام ممانعت از اجرای حکم و توهین به ماموران همچنان در پرونده باقی مانده‎ است.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر ۲۹ ساله نخستین بار در روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ سال، به اتهام توهین به رهبری و مقدسات به ۳ سال و به اتهام اختفای ادله جرم به ۴ سال زندان محکوم شد. حکم آتنا دائمی در مهرماه ۱۳۹۵ توسط دادگاه تجدیدنظر پس از تبرئه او از اتهام «اختفای ادله جرم» به ۷ سال زندان کاهش یافت.