خواندنی های جام پانزذهم جام ملتهای اروپا

0
282

پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا در شرایطی با حضور ۲۴ تیم به میزبانی فرانسه آغاز خواهد شد که رکوردهای جالبی در طول ادوار گذشته برای این مسابقات رقم خورده است.

 بازی‌های یورو ۲۰۱۶ در تاریخ دهم ژوئن (۲۱ خردادماه) به میزبانی کشور فرانسه برگزار خواهد شد. این تورنمنت بی شک یکی از بزرگترین رقابت های ورزشی در اروپا و جهان ست.

بازی هایی که برخلاف ادوار گذشته این بار با حضور ۲۴ تیم برگزار خواهد شد. بر اساس فرمت جدید مسابقات تیم ها در شش گروه چهار تیمی قرار می گیرند و از هر گروه دو تیم اول به همراه چهار تیم برتر رده سوم مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود می کنند.

کشور فرانسه این روزها با مشکلات اجتماعی و معضلات سیاسی زیادی همراه است. آنها برای برگزاری هر چه با شکوه تر این رقابت مهم تلاش زیادی کرده اند و دوست ندارند حواشی غیرفوتبالی تاثیری روی برگزاری این تورنمنت مهم داشته باشد.

شهرهای بوردو، لان، لیل، لیون، مارسی، نیس، پاریس، سنت دنیز، سن اتین و تولوز به عنوان شهرهای میزبان این مسابقات انتخاب شده‌اند. فرانسوی‌ها بعد از میزبانی جام جهانی ۱۹۹۸ و قهرمانی در آن تورنمنت بزرگ حالا رویاهای زیادی برای موفقیت در این میزبانی تازه دارند.

این سومین میزبانی فرانسه برای مسابقات یورو به حساب می آید. فرانسه در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۴ میزبان این مسابقات بوده است. خروس ها دو بار در سال ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان این مسابقات شده اند.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ یا یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال تیم‌های ملی کشورهای اروپایی است که هر چهار سال یک بار برگزار می شود. تیم اسپانیا مدافع قهرمانی این مسابقات است. قهرمان این مسابقات مجوز شرکت در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ در کشور روسیه را به دست می آورد.

به گزارش مهر؛ این رقابت ها رکوردهای متعددی دارد. آمار و ارقامی که می‌تواند برای علاقمندان به ورزش مخصوصا فوتبال جالب توجه باشد. همیشه حضور بازیکنان بزرگ و ستاره‌های مختلف تیم ها و لیگ های اروپایی در این تورنمنت باعث ایجاد جذابیت های فراوانی شده است.

* آلمان در صدر
رکورددار قهرمانی در مسابقات یورو تیم های آلمان و اسپانیا با ۳ قهرمانی هستند و پس از این دو تیم، فرانسه با ۲ قهرمانی قرار دارد.

* بازیکنانی که رکورددار هستند
در تاریخ رقابت های یورو ، فقط ۱۳ بازیکن موفق شده اند دو بار قهرمانی را جشن بگیرند که از ۱۳ بازیکن ۱۲ نفر سهم ماتادورها بوده است. راینر بونهوف ستاره سابق آلمان غربی اولین بازیکنی است که موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شده است. ژابی آلونسو، ایکر کاسیاس، سسک فابرگاس، آندرس اینیستا، ژاوی هرناندز، فرناندو تورس، سرخیو راموس، رائول آلبیول، پپه رینا، داوید سیلوا، آلوارو آربلوا و سانتی کاسورلا، ۱۲ بازیکن عضو تیم ملی اسپانیا هستند که موفق شدند در دو دوره متوالی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمانی در یورو را جشن بگیرند.

* بهترین گلزنان تاریخ یورو
در تاریخ مسابقات یورو تاکنون بازیکنی موفق نشده است بیش از ۹ گل به ‌ثمر برساند. میشل پلاتینی بازیکن پیشین تیم ملی فرانسه با به‌ ثمر رساندن ۹ گل در پنج بازی، آماری خیره‌کننده در مسابقات یورو ۱۹۸۴ از خود بر جای گذاشت. آلن شیرر مهاجم پیشین تیم ملی انگلیس در مسابقات سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ در مجموع هفت گل در ۹ بازی به ‌ثمر رساند. رود فن نیستلروی مهاجم پیشین تیم‌های رئال مادرید و منچستریونایتد در مسابقات جام ملت‌های اروپا طی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ در مجموع هشت بازی موفق به زدن شش گل برای هلند شد.

* رکوردداران پاس گل
رکورددار تعداد پاس در تاریخ رقابت های یورو، ژاوی هرناندز هافبک سابق تیم ملی اسپانیا با مجموع ۹۴۹ پاس است. زین الدین زیدان بازیکن سابق تیم ملی فرانسه با ۸۴۳ پاس در جایگاه بعدی قرار دارد. ژابی آلونسو دیگر بازیکن سابق اسپانیا نیز با۷۹۴ در جایگاه بعدی قرار دارد.

* جوانترین تیم مسابقات
تیم ملی انگلیس با هدایت روی هاجسون، جوان ترین تیم مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه است. انگلیس با میانگین ۲۵/۳۹ سال به عنوان جوان ترین و جمهوری ایرلند با میانگین ۲۹/۳۹ سال به عنوان مسن ترین تیم این رقابت ها هستند.

* رکوردی دیگر برای آلمان
تیم ملی آلمان با ۱۲ بار حضور در رقابت های جام ملت های اروپا رکورددار است.

* یونتووس و لیورپول در صدر
باشگاه یونتووس ایتالیا و لیورپول انگلیس با داشتن ۱۲ بازیکن در این تورنمنت رکورددار هستند. باشگاه تاتنهام انگلیس با ۱۱ بازیکن و باشگاه منچستریونایتد با داشتن ۱۰ بازیکن در این رقابت ها در جایگاه های بعدی قرار دارند.

* رکوردداران بسته نگه داشتن دروازه
در تاریخ رقابت های یورو، ادوین فان در سار دروازه بان سابق تیم ملی هلند و ایکر کاسیاس کاپیتان تیم ملی اسپانیا (یورو ۲۰۱۶ پنجمین حضور این بازیکن است و در این زمینه رکورددار خواهد شد) هر کدام با ۹ بار، رکورددار بسته نگه داشتن دروازه هستند.

* رکوردی دیگر برای کاسیاس
ایکر کاسیاس با ۵۰۹ دقیقه بسته نگه داشتن دروازه خود رکورددار تعداد دقایق بسته نگه داشتن دروازه در یورو است.

* دروازه بانی که بیشترین گل را خورده است
پیتر اشمایکل (دانمارک، ۱۹۸۸-۲۰۰۰) با ۲۰ گل خورده، بیشترین گل را در تاریخ یورو دریافت کرده است.

* مربیان رکورددار
در تاریخ رقابت های یورو، برتی فوگتس، یواخیم لو، لارس لاگربک، دینو زوف و رینوس میشل از جمله مربیان رکورددار هستند. برتی فوگتس (۱۹۹۲ و ۱۹۹۶) و یواخیم لو (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) هر دو از آلمان، با ۱۱ بار نشستن بر روی نیمکت مربیگری رکورددار هستند. یواخیم لو در مسابقات یورو ۲۰۱۶ این فرصت را دارد، به تنهایی رکورددار شود.

* یواخیم لو و رکوردی دیگر
یواخیم لو سرمربی تیم ملی آلمان با کسب ۸ پیروزی، رکورددار پیروزی در تاریخ یورو است.

* چهارمین حضور سرمربی ایسلند
لارس لاگربک سرمربی تیم ملی ایسلند در یورو ۲۰۱۶، برای چهارمین دوره، مسابقات یورو را تجربه خواهد کرد و رکورددار خواهد بود.

* فرصت در اختیار دل بوسکه
هیچ مربی در تاریخ یورو سابقه کسب دو عنوان قهرمانی را ندارد و ویسنته دل بوسکه این فرصت را دارد که به اولین مربی در این زمینه تبدیل شود.

* رکورد عجیب لیگ برتر انگلیس
لیگ برتر انگلیس بیشترین نماینده را در یورو ۲۰۱۶ دارد. بازیکنان دعوت شده از لیگ برتر انگلیس بیشتر از مجموع بازیکنان دعوت شده از بوندسلیگا و سری آ هستند. لیگ برتر در ۱۸ تیم از ۲۴ تیم حاضر در مسابقات نماینده دارد. لیگ آلمان با ۷۳ نماینده و لیگ ایتالیا با ۷۰ نماینده در جایگاه های بعدی حضور دارند.

* گرانترین و ارزانترین بازیکنان
آلمان گران‌قیمت‌ترین بازیکنان و مجارستانی‌ها ارزان‌ترین بازیکنان را در رقابت های یورو ۲۰۱۶ دارند. طبق ارزیابی سایت ترانسفرمارکت تیم ملی آلمان با ارزشی در حدود ۵۶۲ میلیون یورو در صدر قرار دارد و مجارستان با ۲۷/۳ میلیون یورو ارزان‌ترین تیم رقابت‌هاست.

* مربی ای که بیشترین حقوق را می گیرد
روی هاجسون در میان ۲۴ سرمربی تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا بیشترین حقوق را می‌گیرد. سرمربی تیم ملی انگلیس با حقوقی معادل ۵ میلیون یورو در سال پردرآمدترین فرد است. سرمربی ایتالیایی تیم ملی ایتالیا، آنتونیو کونته با حقوقی معادل ۴/۱ میلیون یورو در سال در جایگاه دوم قرار دارد. فاتح تریم، سرمربی تیم ملی ترکیه نیز با دستمزد سالانه ۳/۵ میلیون یورویی در مکان سوم قرار دارد.

* آلمان مدعی اصلی قهرمانی
تیم ملی آلمان به عنوان مدعی نخست قهرمانی در این رقابت ها شناخته می شود. از تیم های ملی اسپانیا، انگلیس، پرتغال و بلژیک به عنوان مدعیان بعدی یاد می شود. این آمارها در رای گیری های مختلف بین هواداران فوتبال در اروپا به دست آمده است.

* غایبان بزرگ یورو
آندرا پیرلو از ایتالیا، کوین تراپ از آلمان ، فابیو کوئنترائو پرتغالی،‌ رافائل واران فرانسوی، وینسنت کمپانی بلژیکی، خوان برنات اسپانیایی، خاوی مارتینز اسپانیایی، ایلکای گو‌ندوگان آلمانی، کوین گامیروی فرانسوی، کریم بنزما فرانسوی و ماریو بالوتلی ایتالیایی غایبان این جام هستند.

* جوان‌ترین بازیکنان
مارکوس راشفورد از تیم ملی انگلیس، رناتو سانچس از تیم ملی پرتغال و امره مور از تیم ملی ترکیه با ۱۹ سال سن جوانترین بازیکنان این دوره از مسابقات به شمار می روند.

* مسن ترین بازیکنان یورو
گابور کرالی از تیم ملی مجارستان و شی گیون از تیم ملی ایرلند با ۴۰ سال سن مسن ترین بازیکنان هستند.

* بلندقدترین تیم های یورو
تیم ملی با سوئد با میانگین قدی ۱/۸۶ متر در جایگاه نخست قرار دارد. تیم های ملی ایسلند، آلمان، اتریش، کرواسی، بلژیک و مجارستان با میانگین قدی ۱/۸۵ متر در جایگاه های بعدی قرار دارند.

* سنگین وزن ترین تیم های یورو
تیم ملی آلمان با میانگین وزنی۸۰/۳ کیلوگرم در جایگاه نخست قرار دارد. تیم ملی سوئد با ۸۰/۱ کیلوگرم و تیم ملی سوییس با ۷۹/۹ کیلوگرم در مکان های بعدی قرار دارند.

* رده بندی بهترین بازیکنان حاضر در یورو
اتحادیه فوتبال اروپا رده بندی بازیکنانی را که به همراه تیم های ملی کشورشان در رقابت های یورو ۲۰۱۶ حاضر هستند را اعلام کرد که بر این اساس کریستیانو رونالدو در صدر این فهرست قرار دارد. زلاتان ابراهیموویچ از تیم ملی سوئد و آنتوان گریزمان از تیم ملی فرانسه در جایگاه های بعدی قرار دارند. در این لیست مانوئل نویر، بالاترین رتبه میان دروازه بان ها را، خوانفران بالاترین رتبه میان مدافعان کناری را و سرخیو راموس هم بالاترین رتبه در میان مدافعان میانی را دارند.

* آدیداس، تولیدکننده‌ توپ جام ملت‌های اروپا
این توپ که آدیداس تولیدکننده آن است، Beau Jeu ـ بازی زیبا – نام دارد و از پلاستیک خاصی ساخته شده که استحکام و قابلیت ارتجاعی توپ را تامین می‌کند. لایه‌ بیرونی توپ از ماده‌ نرمی ساخته شده که خاصیت صداگیری دارد. به جای ۱۲ تکه‌ ۵ زاویه‌ای و ۲۰ تکه‌ ۶ زاویه‌‌ای، این بار تنها از ۶ شکل هندسی کاملا یک‌سان و برابر با روش خاصی به نام Thermal Bonding با فشار هوای داغ روی این توپ استفاده شده است. توپ تغییر شکل نمی دهد و هنگام بارش باران‌ آب در درزهای آن نفوذ نمی‌کند.

* ارزش ۱۱ بازیکن گران قیمت یورو
مانوئل نویر آلمانی با ۴۰ میلیون یورو گران قیمت‌ترین د‌ر‌وازه‌بان این تورنمنت است. در دفاع نیز ارزش دیوید آلابا ۴۵ و جروم بواتنگ ۴۰ میلیون است. جرارد پیکه و سرخیو راموس، دو بازیکن اسپانیایی هم ۴۰ میلیون ارزش دارند. پل پوگبا فرانسوی با ۶۵ میلیون، توماس مولر آلمانی با ۷۵ میلیون، ادن هازارد بلژیکی با ۷۰ میلیون در میانه میدان حاضر هستند. در میان مهاجمان، ارزش کریستیانو رونالدو ۱۱۰ میلیون، گرث بیل ۸۰ میلیون و روبرت لواندوفسکی ۷۰ میلیون است. ارزش این بازیکنان از ۱۱ بازیکن لیگ قهرمانان اروپا کمتر است. یکی از دلایل آن، حضور بازیکنان اهل آمریکای جنوبی بارسلونا و ر‌ئال‌ ماد‌رید در فهرست لیگ قهرمانان اروپاست. ارزش این یازده بازیکن، ۷۶۵ میلیون یورو است.