درخواست صربستان از اتحادیه اروپا: واکنش به “بی‌رحمی” مجارستان

0
130

نخست‌وزیر صربستان، اقدامات مجارستان برای سد کردن راه پناهجویان را “بی‌رحمانه” خواند و خواستار واکنش اتحادیه اروپا شد. مجارستان از روز سه‌شنبه مرز را مسدود و با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور با پناهجویان برخورد کرد.

الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان، روز چهارشنبه (۲۵ شهریور، ۱۶ سپتامبر) در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور از اتحادیه اروپا خواست که به رفتارهای “بی‌رحمانه و غیراروپایی” پلیس مجارستان در قبال پناهجویانی که قصد عبور از این کشور را دارند، واکنش نشان دهد.

پلیس مجارستان در منطقه روژکه در مرز صربستان، روز چهارشنبه با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور با صدها پناهجویی که پشت سیم‌های خاردار گرفتار شده‌اند، برخورد کرد. اقدامی “غیرانسانی” در مواجهه با پناهجویان که دبیر کل سازمان ملل را “شوکه” کرده و واکنش‌های منفی بسیاری برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر صربستان گفته است “ما اجازه نخواهیم داد که کسی تحقیرمان کند. اتحادیه اروپا باید به این اقدامات واکنش نشان دهد و از کشورهای عضو بخواهد که هم‌سو با ارزش‌های اروپایی رفتار کنند.”

به گزارش صدای آلمان، پلیس مجارستان در منطقه روژکه در مرز صربستان، با ماشین آب‌پاش و گاز اشک آور به مصاف صدها پناهجو در پشت سیم‌های خاردار و موانع مرزی رفت. رسانه‌های مجاری خبرهای متناقضی در این زمینه منتشر کرده‌اند.

برخی نوشته‌اند پناهجویان از خاک صربستان به روی ماموران پلیس سنگ و چوب پرتاب کرده ‌‌و برای باز کردن راه شعار می‌دادند.

این درگیری در یک گذرگاه مرزی قدیمی در جاده‌ای محلی روی داده که به خاطر موج آوارگان به طور رسمی مسدود شده است.

شاهدان درگیری گفته‌اند که بعد از شلیک گاز اشک‌آور، تعداد ماموران حاضر در مرز بیشتر شده و هلی‌کوپتری نیز بر فراز منطقه پرواز کرده است.