خطاهای جدی در تحقیقات پیرامون حمله تروریستی انیس عامری

0
347

تحقیقات صورت گرفته پیرامون پرونده حمله تروریستی سال ۲۰۱۶ انیس عامری به یک بازار کریسمس حکایت از کاستی‌ها و خطاهای جدی پلیس و نیروهای امنیتی دارد. از ۲۵۴ خطا در ارتباط با بررسی این پرونده سخن می‌رود.

این موضوع که پلیس برلین و همچنین سازمان‌های امنیتی آلمان در ارتباط با انیس عامری مرتکب خطاهای جدی شده‌اند، چیزی نیست که به تازگی رو شده باشد. اما، بر اساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته، سیاهه‌ای از خطاها و کاستی‌های جدی پلیس برلین تهیه شده است.

بر اساس اطلاعاتی که روز شنبه ۱۴ آوریل از سوی وبگاه خبری “اشپیگل” منتشر شده، پلیس برلین در ارتباط با این تروریست تونسی دست‌کم ۲۵۴ خطا مرتکب شده است که از آن بین بی‌توجهی پلیس و نیروهای امنیتی به ۳۲ مورد از این نشانه‌ها و شواهد بسیار جدی بوده‌اند.

خطاهای جدی

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، چنانچه پلیس و نیروهای امنیتی آلمان به نشانه‌ها و شواهد مربوط به انیس عامری توجه کافی مبذول می‌داشتند، امکان جلوگیری از این اقدام تروریستی وجود داشت.

نشانه‌ها و شواهد می‌توانستند زمینه‌های دستگیری او را پیش از اقدام به حمله تروریستی سال ۲۰۱۶ فراهم سازند. گفته می‌شود که در ۵۹۰ مورد از شنود مکالمات تلفنی از مسائلی سخن رفته که حکایت از فعالیت‌های غیرقانونی عامری داشته است.

افزون بر آن، پلیس و نیروهای امنیتی، تمام مکالمات تلفنی عامری را به زبان آلمانی ترجمه نکرده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که از سوی “اشپیگل” منتشر شده، ۲۵ درصد مکالمات تلفنی عامری ترجمه نشده و ترجمه بسیاری دیگر از مکالمات تلفنی او نیز به شکل ناقص صورت گرفته است.

به گزارش دویچه وله؛ انیس عامری، یکی از جهادگرایان وابسته به “دولت اسلامی” (داعش) بود که در دسامبر سال ۲۰۱۶، در یک اقدام تروریستی و با بهره‌گرفتن از یک کامیون به گروهی از مردم در بازار کریسمس میدان “برایتشاید” برلین حمله کرده بود و باعث کشته شدن ۱۱ نفر شده بود.