خسروی آواز ایران پس از اعلام لغو کنسرت در استانبول؛ در قونیه کنسرت می دهد

0
169

در حالی که کنسرت «محمدرضا شجریان» در استانبول در چهارم سپتامبر به دلایلی نامعلوم لغو شد، خسروی آواز ایران 20 روز بعد از این تاریخ در «قونیه» به اجرای برنامه خواهد پرداخت و «تور جهانی سرگشتگان» را در این شهر بر اساس ساخته هایی از خودش، سعید فرج ‍پوری و مجید درخشانی به روی صحنه خواهد برد.
در این مدت طبق گفته های خود شجریان در چند سال اخیر بارها به درخواست های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است. حالا شش سال است که از انتشار آخرین آلبوم او نیز می گذرد. بعد از آنکه «امید» ها برای پایان ماجرای ممنوع الفعالیتی «محمدرضا شجریان» کمرنگ شد، استاد آواز ایران برای ارتباط بیشتر با مخاطبانش تصمیم به اجرای برنامه در «استانبول» را گرفت و از هفته گذشته بلیت فروشی این برنامه نیز آغاز شد، اما این برنامه بدون آنکه دلیل مشخصی برایش ذکر شود، لغو شد. تا کنون شرکت «دل آواز» اطلاعاتی رسمی در این خصوص ارایه نکرده است و تنها اعلام کرده است که به دلایل «فورس ماژور» اجرای این برنامه در تاریخ معین فراهم نیست. این شرکت همچنین شرایطی را مهیا کرده است تا خریداران بلیت امکان پس گیری وجهی که در این خصوص داده اند را نیز داشته باشند و همین بازار شایعات گوناگونی را نیز فراهم آورده است.
البته روابط عمومی شرکت دل آواز وعده داده است که از طریق رسانه رسمی شرکت و محمدرضا شجریان به زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه اعلام خواهد شد.
درخشانی: جلسه خواهیم داشت
در این میان «مجید درخشانی» آهنگساز و سرپرست گروه شهناز در گفت وگو با سایت موسیقی ما به این مساله اشاره دارد که به احتمال فراوان این کنسرت در تاریخی دیگر به اجرا درخواهد آمد. او البته خودش نیز اطلاعات دقیق تری از تصمیم شجریان برای اجرای این برنامه در دست ندارد و می گوید که قرار است در جلسه ای حضوری این ماجرا بیان شود. در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام می شود و تا کنون در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده است، قرار بود یک قطعه از ساخته های خود شجریان روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتی در راست پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته های درخشانی بخشی از برنامه بود.
فرج پوری: شجریان مجبور شد در ترکیه کنسرت بگذارد
این در حالی است که «سعید فرج پوری» آهنگساز و توازنده کمانچه می گوید: «كنسرت شجريان در استانبول تركيه، نشانگر ضعف وزارت ارشاد و خلاف وعده هاي انتخاباتي به مردم هنر دوست ايران است. استاد شجريان بيش از نيم قرن تلاش در حفظ و تعالي فرهنگ موسيقي ايران انجام داده است و توانسته ماندگارترين آثار فاخر موسيقي را ثبت کند و مايه تاسف و تاثر است كه حالا مجوز اجرای برنامه در ایران را به ایشان نمی دهند و او ناگزیر شد بالاجبار و علي رغم ميل باطني اش در کشوری چون ترکیه میزبان علاقه مندانش باشد.»
در این کنسرت قرار بود قطعاتی در مايه دشتي شامل دو تصنيف با اشعار سايه و فريدون مشيري و تصنيف ديگري در بيات ترك با شعر حافظ و دو قطعه بي كلام به نام نسيم در دشتي و قطعه ديگري به نام اميد در بيات ترك از ساخته های سعید فرج پوری اجرا شود.