خزانه‌داری آمریکا اَبرنفتکش جمهوری اسلامی را در لیست سیاه قرار داد

0
206

ایالات متحده اَبرنفتکش جمهوری اسلامی را در فهرست سیاه قرار داد و کاپیتان آن را تحریم کرد.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه جمعه شب ۸ شهریور، نفتکش جمهوری اسلامی «آدریان دریا»، را دارایی مسدود شده اعلام کرد.

سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه گفت نفتکش آدریان دریا ۱ که حجم زیادی از نفت را حمل و منتقل می‌کند، برای تامین مالی فعالیت‌های بدخواهانه رژیم و تبلیغ تروریسم مورد استفاده است.

نفتکش آدریان دریا ۱ – که پیشتر نام آن گریس ۱ بود – حدود یک ماه و نیم از سوی جبل‌الطاق به خاطر تلاش برای انتقال نفت به سوریه توقیف شده بود. دولت محلی این نفتکش را به درخواست بریتانیا برای نقض تحریم سازمان ملل توقیف کرد. این نفتکش حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت است. پس از حکم دادگاه جبل‌الطارق مبنی بر رفع توقیف، نام این نفتکش به «آدریان دریا ۱» تغییر پیدا کرد.

پس از رفع توقیف از سوی جبل‌الطارق، ابتدا اعلام شد که این نفتکش به سوی یونان در حرکت است. پس از تکذیب مقام‌های یونان، برخی خبرها حکایت از آن داشت که آدریان دریا مسیر حرکت خود را به سمت مرسین در ترکیه تغییر داده بود. با این حال روز پنجشنبه مسیر این کشتی لبنان اعلام شد اما یک وزیر کابینه لبنان از این مسئله ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برخلاف وعده محمدجواد ظریف نفتکش جمهوری اسلامی به سمت سوریه می‌رود.

صدای آمریکا گزارش داد؛ در زمان توقیف این نفتکش در جبل‌الطارق، مقام‌های این منطقه گفته بودند «شواهد محکمی» دارند که نشان می‌داد این نفتکش قصد داشت به سمت سوریه برود.