خرید 4 میلیون بشکه نفت خام ایران از جمهوری اسلامی توسط چین

0
101

چین چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را از جمهوری اسلامی خریداری کرده بود را ذخیره‌ کرد. به گفته ورتکسا (سازمان اطلاعات تجارت جهانی گاز و نفت) این کشور طی چند هفته گذشته نفت خام ایران را که از جمهوری اسلامی خریده بود که در سواحل خود بر روی کشتی نگهداری می‌کرد را به ذخایر استراتژیک در خاک خود منتقل کرد.

این اقدام حکومت چین زمانی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت جهانی در بن‌بست قرار گرفته است. ذخیره سازی نفت توسط چین همچنین در زمانی صورت می‌گیرد که قیمت جهانی نفت با اقدام آمریکا در آزادی‌سازی بخشی از ذخایر نفتی خود به بازار کاهش می‌یابد.

واردات نفت چین از جمهوری اسلامی تاکنون در شرایطی صورت می‌گرفت که اطلاعات آن در بازار رسمی ثبت نمی‌شد تا مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد. با این وجود اداره گمرک چین اخیرا اعلام کرد که این کشور در ماه گذشته یک میلیون و نهصد هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی به‌ صورت رسمی خریداری کرده است. این میزان از واردات نفت از جمهوری اسلامی نسبت به سال قبل نزدیک به دو برابر است.

العربیه به نقل رویترز نوشت، تیلاک دولشی مدیر شرکت مشاوره انرژی دولشی در سنگاپور گفت: «تاکنون واردات نفت چین از جمهوری اسلامی در سکوت صورت می‌گرفت. اما اکنون چین به صورت آشکار از جمهوری اسلامی نفت وارد می‌کند تا آمریکا را محک بزند.»

بنا بر این گزارش «اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین» حاضر به اظهارنظر نشده است.