خرس طلای جشنواره فیلم برلین به جعفر پناهی رسید

0
264

شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین ساعتی پیش با اعلام برندگان بخش‌های مختلف خود، به پایان رسید.

 در این دوره از فستیوال فیلم برلین خرس طلایی بهترین فیلم سال به «تاکسی» ساخته جعفر پناهی تعلق گرفت. جایزه اصلی هیات داوران شامل جایزه خرس نقره‌ای برلین برای فیلمی که رتبه دوم را از آن خود می‌کند نیز به فیلم «کلوب» ساخته پابلو لارین کارگردان اهل شیلی رسید.

جایزه بهترین کارگردانی به طور مشترک به 2 کارگردان اهدا شد؛ رادو جود از رومانیا برای فیلم «آفرین!» و ماگورزاتا زومووسکا کارگردان لهستانی برای فیلم «بدن» موفق به کسب این افتخار مشترک شدند. همانطور که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، بازیگران اصلی فیلم «45 سال» ساخته اندرو هی برای نقش‌آفرینی‌های متفاوت خود موفق به کسب جوایز بهترین بازیگران نقش اول شدند. تام کورتنی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و شارلوت رمپلینگ جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای حضور در این فیلم از آن خود کردند.

این جوایز و برندگان آن‌ها توسط هیات داوران 7 نفره‌ای که مسئولیت هدایت آن بر عهده دارن آرونفسکی کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود، مشخص شدند. در شصت و پنجمین دوره این فستیوال 11 روزه که در قلب کشور آلمان برگزار شد، بیش از 400 فیلم روی پرده‌های بزرگ به نمایش درآمدند که از میان آن‌ها 19 فیلم در قسمت اصلی مسابقات برای دریافت جایزه اصلی رقابت می‌کردند.

جایزه آلفرد باوئر به فیلم «آتشفشان ایکس‌کانول» ساخته جیرو بوستامانته کارگردان گوآتمالایی رسید. این فیلم داستان یکی از جوامع بومی را تعریف می‌کند که در دامنه یکی از کوه‌های آتشفشانی زندگی می‌کنند. هیات داوران علت اهدای این جایزه به فیلم بوستامانته را «پرسپکتیو جدید هنری» که فیلم او ارایه می‌دهد، ذکر کردند. جایزه بهترین فیلمنامه هم برای فیلم مستند «دکمه مروارید» به پاتریسیو گوزمان اهدا شد.

article-doc-j7ci-6WLWI9k9D-HSK1-878_634x422

جایزه هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم کوتاه نیز خرس طلای بهترین فیلم کوتاه را به «حسانا» به کارگردانی نا یانگ-کیل از کره جنوبی اهدا کرد و خرس نقره‌ای به «بد‌رقص» به کارگردانی جوانا آرنو از آمریکا رسید. جایزه بهترین فیلم بلند اول نیز به «600 مایل» به کارگردانی گابریل ریپستاین از مکزیک تعلق پیدا کرد.

همچنین جوايز هفدهمين دوره برگزاري بخش پانوراما در برليناله نیز برندگان خود را شناختند. اين بخش كه با همكاري راديو و تلويزيون دولتي برلين – براندنبورگ و مجله شهر برلين اهدا مي‌شود، جايزه بهترين فيلم داستاني را به فيلم « مادر دوم» ساخته آنا مويلرت اهدا كرد و به فيلم «بگو بهار امسال نيايد» هم جايزه بهترين فيلم مستند را داد.

مراسم رسمي اهداي اين جوايز روز يكشنبه 15 فوريه ساعت 5 بعداز ظهر در سينما ايكس 7 در ميدان پوتسدام برگزار مي‌شود. اين جوايز توسط ويلاند اسپک مدير بخش پانوراما به برندگان اهدا خواهد شد. در اين مراسم فيلم برنده بخش داستاني براي مهمانان به نمايش در مي‌آيد. ساعت 8 شب نيز فيلم برنده بخش مستند نمايش داده مي‌شود. جايزه منتخب مخاطبان بخش پانوراما از سال 1999 اهدا مي شود. از سال 2011 اين جايزه به 2 بخش فيلم مستند و داستاني تبديل شد.

براي انتخاب برندگان اين بخش در طول برگزاري برليناله از تماشاگراني كه به سينماها مي‌روند درخواست مي‌شود تا به فيلمي كه در بخش پانوراما ديدند امتياز بدهند. امسال از ميان آراي 31 هزار و 200 نفر اين 2 فيلم انتخاب شدند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، امسال در بخش پانوراما 52 فيلم بلند از 38 كشور به نمايش درآمدند كه از اين ميان 18 فيلم متعلق به سينماي مستند بود. در حالي كه خيلي زود روشن شده بود فيلم برنده بخش داستاني از نظر مخاطبان كدام فيلم است، اما در بخش مستند تا روزهاي پاياني رقابت سختي در جريان بود.

برندگان اين بخش به ترتيب عبارتند از:

برندگان جايزه منتخب مخاطبان در بخش داستاني

فيلم برنده: «مادر دوم» ساخته آنا مويلرت از برزيل

فيلم دوم: «داستان‌هايي از زندگي‌هاي ما» ساخته جيم چوچو از كنيا

فيلم سوم: «عشق سخت» ساخته رزا فون پرونهايم از آلمان

برندگان جايزه منتخب مخاطبان در بخش مستند

فيلم برنده: «بگو بهار امسال نيايد» ساخته سعيد تاجي فاروقي و ميشل مك اوي از بريتانيا

فيلم دوم: «مردان آري شورشي‌اند» ساخته لورا نيكس، اندي بيچل باوم و مايك بونانو از آمريكا، آلمان، فرانسه، دانمارك و هلند

فيلم سوم: «اوديسه عراقي» ساخته سمير محصول مشترك سوييس، آلمان، عراق و امارات متحده عربي