خداحافظی زودهنگام با کاوشگر فیله

0
140

آژانس فضایی آلمان پس از موفقیت کاوشگرش در فرود روی یک دنباله‌دار و تبدیل‌شدن به اولین سازه بشر که توانسته روی یک ستاره دنباله‌دار فرود بیاید، تصمیم گرفت با این فرودگر برای همیشه خداحافظی کند.

براساس گزارش ساينس الرت، از آنجايي كه شرايط حاكم بر دنباله‌دار 67P براي برقراري ارتباط دوباره با فرودگر فيله دشوارتر و دشوارتر مي‌شود،‌ آژانس فضايي آلمان،‌DLR تصميم گرفت با اين فضاپيماي كوچك خداحافظي كند.

اگرچه اين فرودگر حجم گزافي از اطلاعات،‌نزديك به 60 ساعت تحقيقات را در اختيار دانشمندان قرار داده‌است، سفر پرماجراي وي به واسطه مشكلات فراواني كه پيش آمدند، نيمه‌كاره باقي ماند. اولين مشكل زماني پديدار شد كه اين فرودگر در تلاش بود روي سطح دنباله‌دار فرود بيايد. در طول  سفر 10 ساله و 510 ميليون كيلومتري فيله به سوي اين دنباله‌دار، سيستم زوبين اين فضاپيما از كار افتاد،‌ در نتيجه فضاپيما با سطح دنباله‌دار برخورد كرد و در منطقه‌اي قرار گرفت كه در سايه بود،‌ به اين شكل سلول‌هاي خورشيدي آن قادر به شارژ‌ شدن نبودند.

بدون وجود نور و با كاهش دماي محيط تخريب تجهيزات فيله به تدريج آغاز شد و ارتباط فضاپيما به آرامي با زمين قطع شد. اگرچه ارتباط فيله با زمين به صورت نامنظمي قطع و وصل شد، اما از آخرين ارتباطش با زمين در جولاي سال 2015 تاكنون اين فرودگر هيچ ارتباطي با زمين برقرار نكرده‌است.

اكنون آژانس فضايي آلمان اعلام كرده‌است كه احتمال بيدار شدن فيله از خواب زمستاني‌اش بسيار كم است از اين رو تلاش‌ها براي برقرار ارتباط دوباره با اين فرودگر متوقف شده‌است. با اين‌همه سيستم ارتباطاتي اين فرودگر تازماني كه شارژ آن به پايان برسد،‌ روشن باقي خواهد‌ماند. اين به آن معني است به اين اميد كه شايد پيامي از آن دريافت شود.

به گزارش همشهری؛ استفان اولمك مدير پروژه فيله مي‌گويد متاسفانه احتمال برقراري تماس مجدد فيله با زمين تقريبا صفر است و ديگر هيچ دستوري به سوي اين فرودگر ارسال نخواهد‌شد،‌در عين حال دريافت هرنوع سيگنالي از سوي فيله نيز بسيار شگفت‌آور و بعيد خواهد‌بود. اگرچه ماموريت فيله به پايان رسيده‌است،‌اما فضاپيماي روزتا كه مسئوليت حمل فيله تا مقصدش را به عهده داشت،‌در مسير حركت خود باقي خواهد‌ماند.

www.saftbatteries.com