خاویر باردم: در فیلم فرهادی بوی اسپانیا را استشمام می‌کنم

0
343

در آستانه نمایش فیلم “همه می‌دانند” در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن، خاویر باردم بازیگر سرشناس اسپانیایی، که در این فیلم بازی کرده، اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی این فیلم را ستود.

آقای باردم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که وقتی این کارگردان ایرانی به او گفته که قصد دارد فیلمی به زبان اسپانیایی بسازد که داستانش در اسپانیا می‌گذرد، او تعجب کرده و گفته که تصمیم شجاعانه‌ای گرفته است. او گفت این فیلم بیشتر از هر فیلم اسپانیایی که در اسپانیا ساخته شده است، اسپانیایی است.

پنه لوپه کروز و خاویر باردم، بازیگران سرشناس و زوج هنرمند نقش‌های اصلی فیلم آقای فرهادی را بازی کرده‌اند. این فیلم مهیج روانشناسانه در اسپانیا تهیه شده و داستان زندگی زنی است که با همسر و فرزندانش از آرژانتین به زادگاهش در اسپانیا باز می‌گردد.

آقای باردم، بازیگر ۴۹ ساله در این مصاحبه که در شهر پاریس انجام شد، گفت وقتی فیلم گذشته اصغر فرهادی را دیده فهمیده که “او می‌تواند این کار را انجام دهد.”

آقای باردم فیلم فرهادی را با فیلم “ویکی، کریستینا بارسلونا” وودی آلن که آن هم در اسپانیا ساخته شده، مقایسه کرد و گفت: “فیلم وودی آلن درباره کلیشه‌هاست، درباره چیزهایی که گردشگران خارجی به دنبالش هستند و به خاطر آن به بارسلون سفر می‌کنند. اما اصغر فرهای چیز دیگری است… او خیلی واقع‌گراست. من در فیلم فرهادی رایحه اسپانیا را حس می‌کنم و این کشور را، این شهر را و آدم‌های توی فیلم را باور می‌کنم.”

آقای باردم گفت که با پنه لوپه کروز درباره زبان اسپانیایی و پیچیدگی‌های آن به آقای فرهادی مشورت داده‌اند اما اضافه می‌کند که اصغر فرهادی خیلی می‌دانست و ۹۹ درصد فیلم اثر خود اوست با همه عناصر فیلم‌های فرهادی:

“شخصیت‌های فیلم‌های فرهادی اغلب آدم‌های خیلی خوب، ساده و مهربانی هستند که در شرایط خیلی سخت قرار می‌گیرند اما این‌بار، این جنبه دلهره آور فیلم است که شما را علاقمند می‌کند که بفهمید چه اتفاقی دارد می‌افتد و بعد روی صندلی میخکوب می‌شوید.”

فیلم “همه می‌دانند” سه‌شنبه هشتم مه در مراسم افتتاحیه کن به نمایش گذاشته می‌شود و در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد.

به گزارش بی بی سی؛ اصغر فرهادی دو بار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را دریافت کرده؛ یکبار برای فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۷ و قبل از آن در سال ۲۰۱۲ برای فیلم جدایی نادر از سیمین.