خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی خواستار عدم لغو تحریم رئیسی شدند

0
194

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی، در بیانیه‌ای با اشاره به نقش ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران، او را یکی از عاملین کشتار پرواز PS752 خواند.

اعضای این انجمن، رئیسی را به‌دلیل عضویت در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در زمان حمله موشکی سپاه به هواپیما، یکی از مقصرین اصلی این فاجعه خواندند.

پرواز 752 هواپیمایی اوکراین، در تاریخ 8 ژانویه 2020، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام تهران توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سرنگون شد و همه 176 سرنشین آن کشته شدند.

اعضای انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی، شورای عالی امنیت ملی را به‌دلیل صدور دستور باز‌گذاشتن آسمان ایران در شب حادثه، مقصر این فاجعه می‌داند. به گفته این انجمن، شورای امنیت ملی پس از این حادثه، «دستور تحقیقات مخفیانه وغیرمنصفانه‌ای» را صادر کرده است.

العربیه نوشت؛ انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی ضمن تشکر از تمام کسانی با خانواده‌ها همدردی کرده و هزینه آن را با «زندان و دور افتادن از تحصیل» داده‌اند نوشت: «نه تنها اجازه نمی‌دهد ابراهیم رئیسی از لیست تحریم‌های بین‌المللی خارج شود، بلکه به لیست تحریم‌های کانادا و دیگر کشور‌ها افزوده شود.»

در ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی هدف قرار داده شدن هواپیما را ناشی از رادار خراب و خطای یک اپراتور پدافند هوایی دانست. در آن زمان، اوکراین و کانادا از این ادعا انتقاد کرده و آن را ناکافی دانستند.