خانه آزادی: محدویت‌های آزادی سیاسی و بیان در ایران همچنان ادامه دارد

0
423

“خانه آزادی” (فریدوم هاوس)، تازه‌ترین گزارش خود را پیرامون میزان رعایت آزادی‌ها در کشورهای جهان منتشر کرد. ایران همچنان در بالاترین ردیف کشورهای محدود کننده آزادی‌های شهروندان قراردارد.
«خانه آزادی” در گزارش سالانه خود، با بررسی وضعیت آزادی‌های سیاسی و مدنی و آزادی بیان در کشورهای جهان از میان “اشل هفت” مورد ارزیابی این سازمان به ایران پنج داده است.

براساس این “اشل اندازه گیر”، نمره ۷ به بد‌ترین کشور و ۱ به بهترین کشور داده شده است که ایران به نمره ۵ داده شده است. ایران از سال دو هزاروپانزده تا کنون از نمره ۶ به ۵ ارتقاء یافته است. در این اشل کره شمالی با دریافت نمره ۷ بد‌ترین و کشورکوچک ایسلند با دریافت نمره ۱ بهترین کشور ارزیابی شده است.

به گزار خبرگزاری فرانسه، در این گزارش ایران در میان کشورهایی ارزیابی شده است که تغییرات احتمالی آینده در آن باید به دقت مورد توجه قرارگیرد.

ونزوئلا، لهستان، میانمار، مالزی یا کویت از جمله کشورهایی هستند که به دلایل سیاسی، حقوق بشری و مسائل انتخاباتی درسال جاری میلادی به دقت از سوی فریدم هاوس مورد توجه خواهند بود.

فریدم هاوس، در گزارش تازه خود ۸۶ کشورجهان را «آزاد» ۵۹ کشوررا «نسبتاً آزاد» و ۵۰ کشور را غیرآزاد طبقه‌بندی کرده است. به کار‌شناسان این نهاد ناظر بر دموکراسی بخش عمده‌ای مردم سرزمین‌های غیرآزاد در خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا قرار دارند.

به گفته فریدم هاوس ۸۵ درصد شهروندان این مناطق تحت فشار بوده و نقض حقوق مدنی و سیاسی در مورد آنان اعمال می‌شود. گزارش می‌گوید در برخی کشور‌ها مانند می‌انماریا نیجریه یا بورکینا فاسو بهبودی‌هایی دیده می‌شود، اما می‌افزاید: معضل بزرگ سال ۲۰۱۵ میلادی عدم پیشرفت در وضعیت زنان بوده است.

خانه آزادی که در سال ۱۹۴۱ میلادی در آمریکا تأسیس شد سازمانی غیردولتی است که رسالت خود را دفاع از آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی وحقوق بشر اعلام داشته و هر ساله گزارشی را در مورد تحولات میزان آزادی‌ها در کشورهای جهان منتشر می‌کند.