خاموشی برج میلاد و اماکن تاریخی در ساعت زمین

0
211
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-03-19 17:57:47Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

برج میلاد تهران و اماکن نمادین و تاریخی دیگر امسال هم در روز ساعت زمین به مدت یک ساعت خاموش شدند. ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت برای هشدار درباره تغییرات آب و هوایی و مصرف انرژی است.

ساعت زمین  هر سال در آخرین شنبه ماه مارس، از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰، به وقت محلی هر کشور، برگزار می‌شود. ایرانی‌ها امسال هم همراه با مردم ۱۷۲ کشور دنیا با خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری در این رویداد شرکت کردند.

هدف اصلی «ساعت زمین» آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است. برای پنجمین بار است که ایران در این برنامه جهانی شرکت می‌کند.

 در ایران نخستین گرامیداشت ساعت زمین درسال 1390 و با خاموشی چراغ های برج میلاد در تهران انجام شد؛ در سال 1391 تعداد بیشتری از شهرها با خاموشی سازه های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی وسه پل اصفهان و پل سفید اهواز نیز در این سال چراغ های خود را خاموش کردند.

سومین گرامیداشت ساعت زمین درسال 1393با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان ، پلدختر (به عنوان نخستین شهر ایران در بین شهرهای غیر مرکز استان)، رشت و قم صورت گرفت؛ در تبریز سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز به مدت یک ساعت خاموش شد. امسال در تهران با خاموشی برج میلاد، پل طبیعت، گنبد مینا ، برج آزادی و برج طغرل به مدت یک ساعت مشارکت در این برنامه جهانی صورت گرفت.  همچنین چراغ های میدان امام اصفهان که یکی از بناهای مهم تاریخی ایران است در خاموشی یک ساعته رویداد زمین خاموش شد.

امسال مجموعه های تاریخی طاق بستان درکرمانشاه ، برج گرگان، دروازه قرآن شیراز، میادین عسلویه، نمادهای شهری سرعین اردبیل، میادین اصلی شهر نمین و بسیاری از شهرهای دیگر ایران با خاموش کردن یک ساعته چراغ مجموعه های فرهنگی، تاریخی و پارک ها و نمادهای شهری خود، در این رویداد جهانی مشارکت کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین؛ ساعت زمین نخستین بار در سال 2007 در شهر سیدنیِ استرالیا به اجرا در آمد. به دنبال این اقدام، بسیاری از شهرهای دیگر جهان نیز در این رویداد شرکت کردند.