خامنه ای: میرحسین موسوی را قبول نداشتم

0
716

نشریه «رمزعبور» متن یک سخنرانی منتشر نشده‌ ازعلی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ را منتشر کرده که در آن وی گفته میرحسین موسوی را قبول نداشته و هیچ‌گاه «مسئول جنگ» نبوده است.

این سخنرانی از سوی مرکز اسناد ستاد حفظ آثار وارزش‌های «دفاع مقدس» سپاه «محمد رسول‌الله» استخراج شده و در تازه‌ترین شماره نشریه «رمزعبور» منتشر شده است.

علی خامنه‌ای این سخنرانی را در تاریخ دهم مرداد سال ۱۳۶۷ در جمع فرماندهان لشکر۲۷«محمد رسول‌الله» دراهواز ایراد کرده و پس از حدود ۲۶ سال متن این سخنرانی منتشر شده است.

رئیس جمهوری وقت جمهوری اسلامی، در این سخنرانی به پرسش‌های فرماندهان سپاه درباره حمایت نکردن حداکثری از جنگ که دستور خمینی بوده پاسخ داده و به اختلاف‌های خود با میرحسین موسوی اشاره کرده است.

سخنرانی خامنه ای، پس از۲۶ سال توسط بنیاد حفظ و نشرآثار وارزش‌های دفاع مقدس منتشر شد. این بنیاد زیرنظر فرماندهی سپاه پاسداران فعالیت می کند.
این سخنرانی درجمع فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۱۰ و در پادگان گلف اهواز ایراد شده است. آقای خامنه ای در این سخنرانی به صراحت بیان کرده که حتی توانایی تغییر یک وزیر«ضعیف» و«ناقص» را هم ندارد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیانبه نقل از تارنمای دیگربان، خامنه‌ای دراین جلسه گفته: «جنگ مسئولیتش با من نیست، حالا هم نبوده، دیروزهم نبوده. عرض کنم که از سال ۶۲ به این طرف، بنده هیچ گونه مسئولیتی در جنگ ندارم.»

وی افزوده: «ازآنجا که مسئولیت دولت برعهده وی نبوده و نخست وزیر{میرحسین موسوی} مسئول دولت است، پس بنابراین مسئولیت جنگ واقدامات دولت را برعهده نمی‌گیرد.»

خامنه‌ای دراین سخنرانی با صراحت گفته که به خاطر مسائل قانونی حتی توان تغییر یک وزیر«ضعیف» و«ناقص» را ندارد.

وی اضافه کرده: «اگر نخست‌وزیر صدسال هم به فرض محال، یک نفری را پیشنهاد نکند که عوض کنیم، بنده قادر به کار نیستم. من مجبورم این وزیری را که دارم می‌بینم جلوی چشم خودم که نمی‌تواند کار کند و دارد اشتباه می‌کند و دارد غلط عمل می‌کند، باید تحملش بکنم، قبولش کنم. خب بنده چه کار می‌توانم بکنم؟»

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرده: «وقتی که امکان قانونی من ندارم، فشار قانونی نمی‌توانم روی مقامی بیاورم، بنده مسئولیت آن مقام را به عهده نمی‌گیرم.»

وی افزوده: «آن وزیری که من تعیین‌اش نکردم، با حکمیت آمده، آن حرف من را گوش نمی‌کند.»

علی خامنه ای همچنین اضافه کرده میرحسین موسوی را قبول نداشته و با دستور بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران وی را به عنوان نخست وزیر پذیرفته است.

متن این سخنرانی در شرایطی منتشر شده که رهبرایران در۲۵ سالی که درجایگاه رهبری جمهوری اسلامی قرار گرفته، در تعیین دست‌کم چهار وزیر از هر کابینه ای«حرف آخر» را زده است.

دامنه این نوع دخالت‌ در فعالیت دولت ها نیز در دولت حسن روحانی، به دست‌کم شش وزیرافزایش پیدا کرده است.

وزرای اطلاعات، نفت، دفاع، امور خارجه، ارشاد وعلوم شش وزیری هستند که با نظر مستقیم رهبر ایران به مجلس معرفی می‌شوند.

محموداحمدی‌نژاد نخستین رئیس دولتی بود که با خامنه‌ای برسر «تعیین معاون اول» خود و «برکناری وزیراطلاعات» مخالفت وآن را علنی اعلام کرد.

احمدی‌نژاد با این وجود به احکام آقای خامنه‌ای تن داد و اسفندیار رحیم‌مشایی را برکنار و مجبور شد حیدرمصلحی را تا پایان دولتش در وزارت اطلاعات تحمل کند.