خامنه ای قدرت نهاد رصد و فیلترینگ اینترنت را افزایش داد

0
170

خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حکمی “وظایف و مأموریت های شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کرد.” این شورا سه سال پیش به دستور آیت الله خامنه ای و با عضویت عالیترین مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و به منظور سانسور یا فیلترینگ اینترنت تشکیل شد. در پیام جدیدش رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار تقویت و افزایش اختیارات این شورا شده و وظایف آن را در دورۀ جدید تعیین کرده است.
خامنه ای در آغاز پیام اش “فضای مجازی” یا اینترنت را از بزرگترین نمادهای تحول جهانی” توصیف کرده که “تاثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه[های] ملی و بین المللی نمود بیشتری پیدا می کند.”

رهبر جمهوری اسلامی از “شورای عالی فضای مجازی” به عنوان “نقطۀ کانونی” رویارویی و مواجهه با همین تحول یاد کرده و گفته است که وظیفۀ اصلی این شورا که رهبر ایران از آن به عنوان “تشکیلات” نیز یاد کرده “سیاست گذاری”، “مدیریت کلان” و “نظارت و رصد کارآمد و روزآمد” عرصۀ فضای مجازی و اینترنت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حکم اش، رهبر جمهوری اسلامی خواستار انحلال “شوراهای موازی و مصوب در گذشته” به منظور تحکیم و تقویت جایگاه “فراقوه ای” و مرکزی “شورای عالی فضای مجازی” در مقابله با پدیدۀ اینترنت شده است.

رهبر جمهوری اسلامی برای اولین بار نه فقط اینترنت را از بزرگترین نمادهای تحول شگرف جهانی توصیف کرده، بلکه مجدداً خواستار “تسریع در راه اندازی” “اینترنت داخلی” موسوم به “شبکۀ ملی اطلاعات” نیز شده است که تأسیس نافرجام اش در دورۀ محمود احمدی نژاد به نابودی بیش از یک میلیارد دلار از سرمایه های ملی کشور منجر شد.

ریاست شورای عالی فضای مجازی بر عهدۀ رییس جمهوری است و دیگر اعضای این شورا عبارتند از رؤسای مجلس، قوۀ قضائیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع، فرماندۀ کل سپاه پاسداران، فرماندۀ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و رییس سازمان تبلیغات اسلامی.