خامنه‌ای عربستان را تهدید به برخورد خشن کرد

0
163

علی خامنه‌ای به عربستان سعودی هشدار داد در صورت «بی‌احترامی» به حجاج ایرانی و تعلل در انتقال پیکر زائران کشته شده در منا به ایران با واکنش «سخت» و «خشن» جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

 خامنه‌ای گفته که جمهوری اسلامی تاکنون در خصوص حادثه منا و حواشی آن «با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است.»

وی افزوده «هنوز تعداد دقیق جان باختگان ایرانی در این حادثه مشخص نیست و احتمال افزایش آمار به صد‌ها نفر دیگر وجود دارد و این حادثه، واقعا مصیبت بزرگی برای ملت ایران است.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران در خصوص علت وقوع حادثه منا شده است.

خامنه‌ای افزوده «معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل نکرده است و آنان را با حالتی مستأصل و تشنه‌‌ رها کرد.»

این اظهارات علی خامنه‌ای شدید‌ترین موضع‌گیری بالا‌ترین مقام در جمهوری اسلامی درباره حادثه منا و عملکرد عربستان سعودی در این خصوص است.

خامنه‌ای در شرایطی عربستان سعودی را تهدید کرده که حسن روحانی طی شش روز اخیر به انتقادی ملایم‌تر از عربستان و مقام‌های این کشور اکتفا کرده است.

روحانی در شش روز گذشته در نیویورک حضور داشت و برای پیگیری سرنوشت هزاران زائر ایرانی که ده‌ها تن از آن‌ها در منا جان خود را از دست داده‌اند٬ به تهران بازنگشت.

این در حالی است که سران بسیاری از کشورهای جهان در حوادثی با قربانیان بسیار کمتر٬ فوری برنامه‌های سفر خود را لغو کرده و به کشورشان بازمی‌گردند.

به گزارش دیگربان؛ روحانی شامگاه گذشته پس از شش روز وارد تهران شده و اقدام به تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی موضوع کرده است.