خامنه‌ای به نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا: برجام را پاره کنید؛ ما آن را آتش می‌زنیم

0
252

سیدعلی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که با آمریکا “کنار” نخواهد آمد و مشکلات دو کشور با “مذاکره” حل نمی‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی  در دیدار با مقامات ارشد ایران به مناسبت ماه رمضان گفت که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی یک “خلل و فرج” (به معنای سوراخ و منفذ) دارد که باعث “سوءاستفاده دشمن” شده است.

او تاکید کرد: “ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.”

پاره کردن برجام وعده‌ای بود که بارها از سوی تد کروز عنوان شده بود اما اصولگرایان در ایران آن را به دونالد ترامپ منتسب کرده‌اند. از جمله حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه تندروی کیهان، از پاره کردن توافق هسته‌ای استقبال کرد و این اقدام را “عاقلانه‌ترین برنامه ترامپ دیوانه” نامید.

به گفته خامنه‌ای مشکلات ایران و آمریکا با مذاکره حل نمی‌شود: “این تصور غلطی است که با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ این درست نیست؛ نمی‌توانیم بر توهم تکیه کنیم. بحث بر اصل موجودیت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمی‌شود.”

او اضافه کرد: “بعضی خیال می‌کنند که دشمنی‌ها به‌خاطر ستیزه‌گری ما با آمریکا است. جمهوری اسلامی با فرانسه چه کرده؟ چرا فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را اجرا کرد و چرا کشورهای هلند و کانادا دشمنی می‌کنند؟”

خامنه‌ای پس از توافق هسته‌ای اصرار زیادی دارد تا آمریکا را دشمن ایران بداند و بگوید که هیچ چیزی در رابطه با ایران و آمریکا تغییر نخواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ رهبر جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که طرف مقابل ایران در توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکرده است: “در برجام طرف مقابل وظیفه‌اش رفع تحریم‌ها بوده که برطرف نکرده، مسئله‌ بانک‌ها حل نشده، مسئله بیمه‌ نفتکش‌ها در سطح محدودی انجام می‌شود. پول‌های نفت و پول‌هایی که در دیگر کشورها داریم به ما داده نمی‌شود. آمریکایی‌ها بخش مهمی از تعهداتشان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی ۲۰ درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم.”