خاتمی در پیام نوروزی: نوروز نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است

0
255

محمد خاتمی با صدور پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی فرارسیدن بهار را تبریک گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: انتخاب نوروز به عنوان آغاز سال علاوه بر اینکه بر محاسبات دقیق علمی و ریاضی و هیات استوار است، نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است؛ همین روحیه بوده است که در طول تاریخ علیرغم فراز و نشیب ها و فشارها و تنگناها، ایران و ایرانی را زنده و روی پا نگاه داشت.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان متن کامل پیام محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد
به نام خدای زیبایی، به نام خدای بهار و به نام خدایی که انسان را آفرید و انسان را آزاد، مختار و با کرامت آفرید. نوروز آغاز سال جدید است و این روز برای همه ایرانیان و برای همه کسانی که ایران و ایرانی و فرهنگ غنی ایرانی را پاس می دارند در سراسر جهان روز مبارکی است و شادباش می گویم به همه هموطنان عزیزم به همه ایرانیان سراسر جهان و به همه کسانی که نوروز و آیین های نوروزی را گرامی می دارند.
انتخاب نوروز به عنوان آغاز سال علاوه بر اینکه بر محاسبات دقیق علمی و ریاضی و هیات استوار است، نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است؛ همین روحیه بوده است که در طول تاریخ علیرغم فراز و نشیب ها و فشارها و تنگناها، ایران و ایرانی را زنده و روی پا نگاه داشت. همین روحیه بوده است که با آغوش باز، اسلام را، اسلام رحمانی، اسلام انسان مدار، اسلام اخلاقی و انسان توحید را با همه وجود پذیرفته است و حتی در ایجاد و بسط تمدن فاخر اسلامی، ایرانی نقش ممتاز داشته و همین روحیه والا بوده است که ظرف انقلاب بزرگی شده است که بی آنکه به خشونت و واپس گرایی و به تحقیر انسان دعوت کند- چنانچه در بسیاری از گرایش هایی که به نام اسلام مطرح است و در دوران خود می بینیم- به جمهوریت، به حرمت مردم، به ابتناء نظام بر رای آزاد مردم و به پیشرفت و پیشروی دعوت کرده است و طبعا اسلامی که در این انقلاب بوده و نقش ممتاز داشته است، اسلام توحید و اسلامی بوده است که به همه مبانی کرامت انسانی، آزادی او و عدالت برای او و اسلام اخلاق و اسلام دینداری توام با انسان دوستی بوده است.
بهار فصل زایش و رویش است و هرساله تکرار می شود اما در عرصه حیات انسانی این تکرار به صورت پیدایش دوره هایی است که در هر دوره ای زندگی انسان کامل تر از دوره پیش است؛ ما آمده ایم تا زندگی کنیم؛ و به همین جهت، مرگ و خشونت و آنچه زندگی را بر انسان ها تنگ و ناگوار می کند نفی می کنیم. امیدوارم در سال پیش رو همه ما، همه بشریت و همه انسان هایی که حق زندگی دارند، از زندگی خوب و مطلوب برخوردار باشند و شاهد سالی باشیم که در آن تفاهم، دوستی و مساوات میان همه انسان ها بخصوص ما ایرانیان حاکم باشد و از فقر، فشار و خشونت اثری در آن نباشد.
بهار امسال مصادف است با خزان عمر کوتاه عزیزی که تا زندگی را برای همه بهاری کند، در بهار عمر خویش خزان را پذیرفت؛ حضرت فاطمه زهرا(س) را می گویم که نمونه توحید، اخلاق و ادب بود و امروز همه ما باید از آن الگو پیروی کنیم و امیدوارم که همه کسانی که خدا را می پرستند، همه کسانی که عدالت را می ستایند و انسان را آزاد و زندگی او را آباد می خواهند سال خوبی پیش رو داشته باشند. به همه شما درود می فرستم و برای همگان آرزوی سلامتی و سعادت و سرفرازی می کنم.
خدا یار و نگهدارتان