حکم بازداشت هاکان شوکور، فوتبالیست معروف ترکیه صادر شد

0
197

حکم جلب هاکان شوکور، فوتبالیست معروف ترکیه، به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر صادر شد. پدرهاکان بازداشت شده و اموال آنها نیز بلوکه شده است. شماری از کارکنان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه هم بازداشت شده‌اند.

هاکان شوکور که از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال ترکیه محسوب می‌شود، روز گذشته (۱۱ اوت/ ۲۱ مرداد) با حکم قضایی به اتهام همکاری در کودتای نافرجام اخیر تحت تعقیب قرار گرفت. گفته می‌شود که او در حال حاضر با خانواده‌اش در آمریکا به سر می‌برد.

به گزارش دویچه وله؛  شوکور کاپیتان سابق تیم ملی ترکیه بوده و در رقابت‌های بین‌المللی متفاوتی در این تیم حضور داشته است. شوکور همچنین در باشگاه‌های معروف دنیا توپ زده است.

در سال ۲۰۰۲ تیم ترکیه که شوکور در آن عضویت داشت تیم سوم جام جهانی شد. او در ۱۱۲ بازی بین المللی ۵۱ گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است.

شوکور از مدت‌ها پیش با کناره‌گیری از فوتبال وارد فعالیت‌های سیاسی شده بود.

در اسفند ماه گذشته نیز هاکان شوکور به توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، متهم شد.

دادستانی ترکیه گفته بود که آقای شوکور به انتشار توئیت‌هایی در اکانت شخصی خود متهم است که در آن به “رجب طیب اردوغان و پسرش توهین شده است”.

شوکور پس از خداحافظی از دنیای حرفه‌ای فوتبال وارد جهان سیاست شد و در سال ۲۰۱۱ از طرف حزب عدالت و توسعه به مجلس ترکیه راه یافت. پس از طرح اتهامات گسترده فساد علیه اردوغان و نزدیکانش، در سال ۲۰۱۳ ، هاکان شوکور از نمایندگی حزب حاکم استعفا داد. دولت سپس این اتهامات را پرونده‌سازی هواداران فتح‌الله گولن توصیف کرد که تا آن زمان در دستگاه قضایی ترکیه نفوذ گسترده‌ای داشتند.

رسانه‌های ترکیه همچنین از صدور حکم بازداشت برای پدر هاکان و اجرای این حکم خبر داده‌اند. اموال پدر و پسر نیز به حکم قضایی بلوکه شده است.

همزمان رسانه‌های ترکیه از بازداشت ۴۲ نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور (‌تی‌آرتی) به دستور دادستان کل آنکارا خبر داده‌اند. بازداشت این افراد نیز در چارچوب تحقیقات دادستانی کل آنکارا درباره کودتای نافرجام اخیر ترکیه و فعالیت‌های گروه فتح‌الله گولن انجام شده است.

شماری از گویندگان و بازرسان تلویزیون تی‌آرتی در میان بازداشت‌شدگان هستند.