حمله موشکی تازه به پایگاه‌های نظامی سوریه

0
281

سوریه از حملات موشکی تازه علیه برخی از پایگاه‌های نظامی این کشور خبر داده‌ است. گفته‌ می‌شود که  در این پایگاه‌ها نیروهای ایرانی مستقر هستند. وزیر دفاع اسرائیل ساعاتی پیش‌ترغیرمستقیم از امکان چنین حملاتی صحبت کرده بود.

 رسانه‌های سوریه به نقل از ارتش این کشور گزارش دادند که حملات موشکی در ساعت ۱۰ و نیم شامگاه یکشنبه (۹ اریبهشت/۲۹ آوریل) علیه پایگاه‌های ارتش و نیروهای ایرانی مستقر در این کشور رخ داده است. شدت انفجارها آن قدر زیاد بوده  که باعث زلزله‌ای به قدرت۲/۶ ریشتری شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است از کشته‌شدن ۲۶ نظامی در این حملات، از جمله چندتن از نیروهای جمهوری اسلامی، خبر داده است

منابع دولتی سوریه به خبرگزاری آلمان گفته‌اند در در یکی از پایگاه‌های آماج حمله که در ۶۰ کیلومتری حماء قرار دارد نیروهای جمهوری اسلامی، مستقر بوده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم تائید کرده که تیپ ۴۷ واقع در غرب شهر حماء و پایگاه دفاعی فرودگاه حلب مورد اصابت موشک‌ قرار گرفته‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه هم اعلام کردند که این حملات از طرف “دشمن” انجام گرفته است. تلویزیون دولتی  این کشور هم تصاویر از ویرانی پایگاه‌ها را نشان داده است.

تاکنون عامل این حملات موشکی مشخص نشده است، اما رسانه‌های دولتی سوریه احتمال داده‌اند که این حملات توسط اسرائیل انجام گرفته است. ارتش اسرائیل تابه‌حال مسئولیت این حملات موشکی را نپذیرفته و  آن را تکذیب هم نکرده است. اما چند ساعت پیش از این حملات، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل تهدید کرده بود که ارتش این کشور به حملات خود در سوریه ادامه خواهد داد و  می‌خواهد “آزادی عمل” را برای خود حفظ کند.

لیبرمن گفت که “ما قصد حمله به روسیه یا دخالت در مسائل داخلی سوریه را نداریم”.  او ولی تاکید کرد که حملات علیه نیروهای جمهوری اسلامی، مستقر در سوریه را ادامه خواهد داد. وزیر دفاع اسرائیل در این ارتباط تاکید کرد: «اگر کسی به این فکر باشد که می‌تواند موشک بیاندازد یا به اسرائیل حمله کند یا حتی هواپیماهای ما را موردهدف قرار بدهد شک نکنید پاسخ می‌دهیم و با قدرت هم پاسخ می‌دهیم.»

لیبرمن صراحتا گفت اسرائیل با سه مشکل روبرو است: “جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی،جمهوری اسلامی،”.

به گفته لیبرمن ایران سعی دارد کل منطقه را بی‌ثبات کند. او در این رابطه به نقش جمهوری اسلامی، در یمن، لبنان، عراق و سوریه هم اشاره کرد.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین ابراز داشت که بدون حمایت جمهوری اسلامی، بسیاری از گروه‌های اسلامی قادر نیستند حتی یک هفته به حیات سیاسی خود ادامه دهند.

به گزارش دویچه وله؛ جمهوری اسلامی  از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی، از حزب الله لبنان هم پشتیبانی می‌کند که اکنون در سوریه به یک قدرت تبدیل شده است.