‘حمله مرگبار به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه’

0
315

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که طی یک حمله هوایی شبانه در سوریه حداقل ۱۴ شبه نظامی جمهوری اسلامی و عراقی کشته شده اند. این حمله که دوشنبه شب در نزدیکی شهر میادین، واقع در شرق سوریه، رخ داده به اسرائیل نسبت داده شده است.

نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، سه شنبه (۵ مه) در یک مصاحبه تلویزیونی بدون آن که مسئولیت دست داشتن در حمله یاد شده را تایید یا تکذیب کند، گفت که اقدام‌های کشورش علیه اهداف جمهوری اسلامی در سوریه ادامه خواهد یافت.

او گفت: “جمهوری اسلامی در سوریه هیچ کاری ندارد…تا زمانی که آنها سوریه را ترک نکنند ما ادامه خواهیم داد.”

دیدبان حقوق بشر سوریه – مستقر در لندن که وقایع سوریه را توسط منابع محلی خود زیر نظر دارد – می گوید حمله تازه دقایقی پس از آن انجام شد که پدافند هوایی سوریه به هواپیماهای اسرائیلی در شمال این کشور واکنش نشان داد.

خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) در خصوص حمله هوایی در یک ناحیه بیابانی در نزدیکی میادین گزارشی منتشر نکرده اما از وقوع یک حمله هوایی دیگر در استان حلب در ساعت ۱۰:۳۲ دقیقه دوشنبه شب خبر داده است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که حکومت جمهوری اسلامی تلاش می کند با تثبیت حضور نظامی خود در سوریه شهرهای اسرائیل از جمله تل آویو و حیفا را تهدید کند.

نفتالی بنت گفت: “آنها در کشور خود با ویروس کرونا و اقتصاد در حال سقوط به اندازه کافی مشکل دارند” و افزود: “آنها باید سوریه را ترک کنند.”

این مقام اسرائیلی گفت که نیروهای جمهوری اسلامی در گذشته برای سوری‌‌ها سرمایه بودند، “اما در حاض حاضر به بار اضافه تبدیل شده اند.”

در ظرف هفته گذشته اسرائیل به انجام حداقل سه عملیات هوایی در سوریه متهم شده است.

اسرائیل در ظرف چند سال اخیر به صدها حمله علیه نیروهای جمهوری اسلامی و متحدان آنها از جمله گروه حزب الله لبنان که در سوریه به طرفداری از حکومت بشار اسد می جنگند دست زده است.

مقام های اسرائیلی در برخی موارد مسئولیت این حملات علیه اهداف جمهوری اسلامی را برعهده گرفته اند. دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،‌ می گوید اجازه نخواهد داد که سوریه به یک پایگاه نظامی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

بی بی سی گزارش داد؛ این در حالیست که جمهوری اسلامی می گوید به دعوت رسمی دولت سوریه و در چارچوب قوانین بین المللی به سوریه نیرو اعزام کرده است.