حمله غیرمستقیم ملک سلمان به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در مجلس شورای عربستان سعودی

0
154

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه 14 دسامبر، به طور غیرمستقیم ایران و حزب‌الله لبنان را مورد اشاره قرار داد و گفت که ریاض مانع تبدیل یمن به “پایگاه یا محل عبور برای یک دولت یا یک حزب تهدیدکننده امنیت عربستان و منطقه” خواهد شد.

او طی یک سخنرانی در مراسم آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای عربستان در ریاض همچنین گفت: “ما به هیچ وجه دخالت در امور داخلی یمن را نمی‌پذیریم.”

پادشاه عربستان اضافه کرد که این کشور در زمینه “یک راه حل سیاسی” در کار کرده و بنای این راه حل بر قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد استوار است.

همچنین دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، و خروج نیروهای شورشی از مناطقی از کشور که پس از سال ۲۰۱۴ تصرف کرده‌اند، بخش‌هایی از راه‌حل سیاسی عربستان سعودی برای بحران یمن است.

خبرگزاری فرانسه از ریاض گزارش داده که پادشاه عربستان سعودی هیچ اشاره مستقیم به جمهوری اسلامی یا گروه شیعی حزب الله لبنان نکرد، اما مقامات سعودی و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به طور دائم تهران و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی را به کمک نظامی به شیعیان حوثی یمن متهم می‌کنند.

شیعیان حوثی اکنون کنترل صنعا پایتخت یمن و همچنین بخش‌های شمالی این کشور را بر عهده دارند. عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ تاکنون ائتلاف بین‌المللی علیه این شیعیان را رهبری می‌کند.

در حالی که گاهی موشک‌هایی از سوی یمن به خاک عربستان پرتاب می‌شود، ملک سلمان تأکید کرده که “امنیت یمن، کامل مرتبط با امنیت عربستان سعودی است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ جنگ یمن تاکنون بیش از ۷ هزار کشته و ۳۷ هزار زخمی بر جای گذاشته است.