حملات پهپادی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و نگرانی نیروهای آمریکا در عراق

0
166

مقامات ارتش آمریكا در عراق نسبت به حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی با استفاده از پهپادها برای فرار از سیستم های شناسایی در اطراف پایگاه های نظامی و تاسیسات دیپلماتیک، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقامات نظامی و دیپلمات‌های می‌گویند، این شبه‌نظامیان به جای استفاده از موشک‌ها، به پهپادهای کوچک با بال ثابت روی آوردند که با ارتفاع بسیار کمی پرواز می کنند و توسط سیستم‌های دفاعی قابل رهگیری نیستند.

بنا به این گزارش، یک مقام مسئول در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در عراق تهدید فزاینده پهپادها را بزرگترین نگرانی مأموریت نظامی نیروهای آمریکایی در عراق توصیف کرد.

در این گزارش نوشته که در ماه آوریل گذشته، یک حمله پهپادی آشیانه«آژانس اطلاعات مرکزی CIA» در داخل مجموعه فرودگاه شهر اربیل، شمال عراق را هدف قرار داد.

این مقام ائتلاف با اشاره به اینکه پرواز این پهپاد در فاصله 10 مایلی ردیابی شد، اما با حرکتش به مسیر پرواز غیرنظامی، مسیر آن گم شد، افزود: «بقایای کشف شده این پهپاد و تجزیه و تحلیل اولیه آن نشان داد که ساخت توسط جمهوری اسلامی بوده است.»

العربیه به نقل از واشینگتن پست گزارش داد؛ این حمله به دلیل پیچیدگی‌اش و همچنین مخفی بودن ماهیت آشیانه اطلاعاتی آمریکا، باعث نگرانی مقامات کاخ سفید و پنتاگون شد.

به گفته مقامات غربی، گرچه در این حمله به کسی آسیب نرسید اما یک شب طولانی برای بحث و گفتگو در مورد چگونگی پاسخ‌دادن به آن سپری شد. برخی از مقامات آمریکایی طرفدار بررسی جدی گزینه واکنش نظامی بودند، از جمله برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اما دولت بایدن در نهایت تصمیم به عدم اقدام نظامی گرفت.